معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

نویسنده کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی محمد کاویانی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

دانش تبليغات در ذيل «ارتباطات» و نيز «روان‌شناسي اجتماعي» جايگاه مستقلي يافته است. اهميت شگرف تبليغات را مي‌شود با زبان سياست، تجارت، آمار، و دهكده جهاني نگاشت. اين دانش براي موفقيت بيشتر از رشته‌هاي مختلف علوم انساني،‌ از جمله روان‌شناسي سود مي‌جويد.در اين كتاب، قوانين مختلف روان‌شناختي كه در تبليغات كاربرد دارند، از شاخه‌هاي مختلف روان‌شناسي استخراج شده و به كيفيت كاربرد هر قانون اشاره‌اي شده است. اين كتاب بر اساس اركان تبليغات (ابزار، پيام دهنده، پيام گيرنده و پيام) شكل گرفته و به هر ركن فصل‌هايي اختصاص يافته است. ويژگي‌هاي شخصيتي پيام دهنده، روي‌آوردهاي شناختي او و تكنيك‌هاي كاربردي مورد استفاده در تبليغات از مباحث ركن دوم است.

در خصوص پيام گيرنده، قوانين تحولي به تناسب طبقات سني و قوانين غير تحولي مورد بحث قرار گرفته است. موقعيت‌هاي بحران، عزاداري، شادي، سوگ و... ، نيز در حيطه ركن چهارم است. از آنجا كه پيام‌هاي ما در خلأ، ايجاد، ارسال و دريافت نمي‌شوند؛ بلكه زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، روان‌شناختي، طبيعي و... ، بر آن اثر مي‌گذارند، توجه به اين زمينه‌ها نيز يك فصل را به خود اختصاص داده است. برخي از شيوه‌هاي جنگ رواني از ديدگاه قرآن و روان‌شناسي نيز يك فصل را به خود اختصاص داده است و در فصل آخر، يك مدل اسلامي جامع براي تبليغات ارائه شده كه شامل مدل‌هاي محتوايي، جرياني و ساختاري مي‌باشد.

کتاب «روان‌شناسی و تبلیغات» به بررسی دانش تبلیغات به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «ارتباطات» و «روان‌شناسی اجتماعی» پرداخته است و با تدوین ساختاری مبتنی بر ارکان تبلیغات، به آن دسته از قانون‌های روان‌شناسی که در تبلیغات کاربرد دارند، اشاره دارد. در این کتاب تلاش شده است تا کاربرد روان‌شناسی در تبلیغات با بیانی ساده و روان، همراه با استحکام علمی و بیان دیدگاه‌های دینی به بحث و تحلیل گذارده شود؛ زیرا به اعتقاد نویسنده، به کارگیری این قانون‌مندی‌ها، بسیاری از محدودیت‌ها را شناسایی، پیش‌بینی و کنترل می‌کند. این کتاب در ده فصل به تربیت منطقی بر ارکان پیام رسانی، شامل ابزار، پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام، اختصاص یافته است. در این کتاب، دیدگاه دینی مورد عنایت بوده است، از این رو، با این‌که، در لابه‌لای مباحث، به دیدگاه‌های دینی اشاره‌ای شده است، مؤلف فصل پایانی آن را نیز به بحث درباره «مدل اسلامی تبلیغات» اختصاص داده است که کاری جدید است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

راه‌ها و شیوه‌های تربیت عبادی کودکان

اگر پدر و مادر در برابر تعلیم و تربیت دینی و عبادی کودکان خود مسئولیت دارند؛ حال چگونه می‌توانند علاقه به عبادت را در کودکان خود تقویت کنند؟...
سیری در سیر‌ه تربیتی ـ فردی پیامبر اکرم (ص)

سیری در سیر‌ه تربیتی ـ فردی پیامبر اکرم (ص)

اين نوشتار بر آن است تا رفتارهايي را که از رسول خدا (ص) در مقام تربيت ديگران و براي اثرگذاري بر شناخت، نگرش، اخلاق و رفتار آنان در هر مکان و زماني انجام ‌شده است را با روش کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی، روشن سازد...
Powered by TayaCMS