سرمقاله

سرمقاله

سرمقاله

بشر همواره از دیرباز در جستجوی سعادت و کمال خویش بوده­ است. بی­تردید یگانه عاملی که می­تواند انسان را به این هدف رهنمون سازد، دین است. انسان بدون کمک دین نمی­تواند برخورد مناسبی با تمام مشکلات پیش روی خود داشته باشد. دین می­تواند راه زندگی سالم و سعادتمند را به انسان بیاموزد و همواره عامل اعتماد، ایمان و گامی به سوی سعادت فردی و اجتماعی او باشد. در دنیای مدرن علی­رغم پیشرفت­های متنوع در حوزه­های مختلف علمی و نیا­زهای مادی انسان، این پیشرفت­ها نه تنها نتوانسته آرامش روحی و روانی و زندگی همراه با امنیت را برای او به ارمغان بیاورد، بلکه هر روز با پیشرفت این علوم و تکنولوژی، انسان معاصر بیشتر دچار فشار­های روحی و روانی، اضطراب­ها و سردر­گمی شده است. انسان معاصر همواره خلاء دین را در زندگی خود احساس می­کند و همواره کوشیده است با گام نهادن در این مسیر تا حدود زیادی از این آسیب­ها و مشكلات فراروی خود را بکاهد. یکی از موضوعاتی که در دین از جایگاه ویژه­ای برخوردار است، تربیت دینی است. تربیت دینی انسان را به تکامل و تعالی در راستای بندگی خداوند می­رساند و با بررسی و تحلیل همه جانبه نیازها، استعدادها و بهره­مندی از توانایی­ها و قابلیت­های دینی و معنوی انسان­ها، با تکیه بر عقلانیت و خردورزی، آنان را در جهت رستگاری و سعادت رهنمون می­سازد.

با نگاهی به بستر جامعه، معضلات و ناهنجاری­های آن خواهیم فهمید که ریشه بیشتر این نابسامانی­ها در کنار نهادن یا بی­توجهي به مسئله مهم تربیت­دینی در جامعه است. سهل­انگاری و ناآگاهی خانواده­ها نسبت به تربیت­دینی فرزندان خود، ناکارآمدی و نارسایی کانون­ها و نهاد­های دینی جامعه، عدم پاسخ­گویی کامل به نیازهای نسل جوان جامعه با توجه به آموزه­های مبتنی بر دین، عدم پاسخ­گویی به موقع و مناسب به شبهات دینی نسل جوان و برداشت­های غلط و گاهاً ابزارگونه از دین، تهاجم­فرهنگی، عدم درک واقعیت­های دوران نوجوانی و جوانی و مواردی از این قبیل، لزوم و ضرورت توجه بیشتر به مقوله تربیت­دینی را در جامعه بیش از پیش نمایان می­سازد.

فصلنامه علمی-تخصصی نامه­تربیت وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی در نظر دارد با محوریت تولید دانش دراین حوزه و با ایجاد پروسه­ای که شامل مراحلی­ از جمله: نیازسنجی­ مخاطبان­ و موضوعات مورد نیاز آنان، نیازسنجی مربیان و مبلغین، آسیب­شناسی و مسئله­شناسی مسائل تربیتی و انتشار مقالات تخصصی، جهت­دهی و ارجاع مخاطبان به منابع و مباحث مربوط به موضوعات تربیتی، الگوپروری با محوریت تربیت­اسلامی برای نسل جوان، آموزش مسائل تربیتی مورد نیاز جامعه بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی از مخاطبین، استفاده از نظرات بزرگان و نویسندگان در حوزه تربیت دینی به­صورت گفت­وگو و مصاحبه در مجله و ...گامی در حد توان در جهت رفع این مشکلات بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

سرمقاله

سرمقاله

No image

بیگانگی

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

میزان تأثیر وراثت و ژنتیک در تربیت

اینکه گاهی مسئله جبر پیش می‌آید و فرد خویش را در فلان مسئله محکوم می‌داند و به واسطه توارث توان مقابله‌ای با آن نمی‌بیند، همگی از مسائلی است که می طلبد میزان تأثیر ژنتیک و وراثت را مورد بررسی قرار دهیم.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

نقش فضای مجازی در تربيت اسلامی نوجوانان دبيرستانی

این مطالعه به دنبال بررسی مفهوم‌شناسی فضای مجازی و استفاده از آن در ابعاد تربیتی - اسلامی آموزش‌وپرورش است...
Powered by TayaCMS