بازی با نوزاد و تحریک حواس

بازی با نوزاد و تحریک حواس

استفاده از زبان مادری برای تحریک کودک

ـ با زبان اشاره با کودک بازی نکنید: او کاملاً حرف‌های شمارا می‌فهمد. از همین الآن لغات را در ذهن او جا بیندازید. کودکان در حدود ۲ سالگی حرف می‌زنند اما شروع یادگیری زبانشان، از قبل از به دنیا آمدن است؛ بنابراین، لازم است شما در تعامل اولیه با نوزادتان با او زیاد حرف بزنید. با صدایی رسا، با لبخند فراوان، با تأکید بر لغات کلیدی و با استفاده از شعرهای کودکانه با اوحرف بزنید. حرف زدن با او بهترین بازی با نوزاد در این سن است.

ـ نوزادان تکرار را دوست دارند: شما می‌توانید یک شعر یا یک جمله آهنگین را چندین بار در روز برایش تکرار کنید. این کار به یادگیری او کمک کرده و او کمتر نق می‌زند.

ـ برای او بسیار آواز بخوانید: وقتی مشغول کار خانه هستید، فعالیت‌های خود را به شکل شعر درآورده و با صدایی رسا برایش بخوانید. سعی کنید صدایتان ریتمی شاد داشته باشد. نوزاد شما با صدای آهنگینتان شروع به تحرک می‌کند و این فعالیت به رشد مغزی او کمک زیادی می‌کند. کودکان ریتم‌هایی را که می‌شناسند، دوست دارند.

اگر نمی‌توانید تمام روز با کودک بازی کنید و با او حرف بزنید، نگران نشوید. اگر چندین ساعت با کودک تنها بودید، مجبور نیستید که مدام با او حرف بزنید. شما می‌توانید بیشترین و بهترین تعامل را با او وقتی از خواب بیدار می‌شود و شیر می‌خورد یا پوشکش را عوض می‌کنید، داشته باشید.

بازی با نوزاد و تحریک حواس مختلف

بهترین روش بازی با نوزاد تحریک حواس پنجگانه او است:

ـ قدرت بینایی نوزاد هنوز به اندازه شما خوب نیست اما او می‌تواند شکل‌ها را از نزدیک دیده و تشخیص دهد. می‌توانید او را در آغوش گرفته و درخانه یا باغ بچرخانید و هر آنچه را که می‌بیند، برایش نام برده و توصیف کنید. بگذارید چشم او اشکال را بهتر ببیند.

ـ با اسباب بازی‌ های موزیکال بازی کنید و برایش شعر خوانده یا موسیقی بنوازید.

ـ مدتی قبل از اینکه نوزاد بتواند بازی کند و اشیاء را به دست بگیرد، شما با او بازی‌های لامسه‌ای کنید و او را تحریک حسی کنید. مثلاً گونه کودک را لمس کنید یا پارچه‌ای با بافت‌های مختلف روی پوست صورتش بکشید و متناسب با بازی‌های داخل اتاق و بیرون از اتاق درباره گرمی و سردی هوا با او حرف بزنید.

ـ کودکان حرکت کردن را دوست دارند. این کار باعث می‌شود آنها حس تعادلشان را رشد دهند؛ بنابراین وقتی او را در آغوش گرفته و راه می‌روید، به آرامی تکانش دهید. هیچ گاه کودک را خیلی بالا و پایین نکنید. کودکان تاب خوردن را دوست دارند و این کار باعث می‌شود حس تعادلشان رشد کند اما تا قبل از وقتی که توانایی نشستن روی تاب را پیدا نکرده‌اند،

آنها را روی تاب‌های پارک قرار ندهید و مراقبشان باشید. البته در برخی از وسایل سیسمونی تاب‌های مخصوصی برای نوزادان طراحی شده است. اگر در خانه صندلی متحرک دارید، می‌توانید او را در آغوش گرفته و با او تاب بخورید.

ـ با او بازی اجزای بدن انجام دهید. نوزاد بیشترین تحریک حسی را از طریق تماس بدنی به دست می‌آورد؛ بنابراین، یادگیری او از این طریق بیشتر است و بازی بسیار مناسب برایش، بازی با اعضای بدن است. در این بازی بهتر است او را از نوک سر تا پا لمس کرده و هر ناحیه از بدن را نام برده و از نوزاد بپرسید: «چشمت کو؟»، «لبت کو؟»، «گوشات کو؟» و… این ریتم تکرارشونده و همراه با تحریک حواس، کودک را بسیار مشتاق بازی کرده و برایش لذت‌بخش است.

ـ تمیزبازی:  وقتی در حال رسیدگی به امورات روزمره او هستید یا پوشکش را تعویض می‌کنید، بعد از آنکه کودک تمیز و سر حال شد، یک دستمال برداشته و صورتش را تمیز کنید و دستمال را روی قسمت‌های مختلف بدنش بکشید.

ـ یکی از بهترین بازی‌ها برای نوزادان، بازی «دالی موشه» است. در این بازی دستتان را جلوی صورتتان گذاشته و بعد باز کنید و بگویید: «دالی موشه». کودکان در حدود ۹ ماهگی نمی‌فهمند که شما هنوز پشت دست‌ها پنهان هستید و وقتی چهره‌تان را نمی‌بینند، فکر می‌کنند که شما رفتید. وقتی «دالی» می‌گویید، می‌فهمند که شما هنوز هستید.

این بازی برای کاهش اضطراب جدایی کاربرد دارد. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، سعی می‌کند، پشت دست‌ها دنبال شما بگردد. کمی بعد، بازی را هیجان‌انگیزتر کنید. در این بخش، صورت خود را با یک روسری بپوشانید و به او اجازه دهید دنبالتان بگردد. بازی دالی موشه را می‌توانید با دو کاسه پلاستیکی و یک میوه انجام دهید. میوه را زیر یکی از کاسه‌ها پنهان کرده و از کودک بخواهید تا میوه را پیدا کند و به او بگویید: «دالی سیب قرمزه». این بازی حس کنجکاوی کودکان را تقویت می‌کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
Powered by TayaCMS