معیارهای تولید مطلوب در اقتصاد اسلامی

معیارهای تولید مطلوب در اقتصاد اسلامی

معیارهای تولید مطلوب در اقتصاد اسلامی

که نادر حقيقي / کارشناس ارشد اقتصاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی

asdfnader@yahoo.com

محمد جمال خلیلیان اشکذری / دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی دریافت: ۹۳/۱۲/۲۰ | پذيرش: ۹۴/۴/۲۲ mj_khalil4l @yahoo.com

چکیده تولید مطلوب در هر نظام اقتصادی تولیدی است که در راستای اهداف و انگیزه های مشخص و با توجه به معیارهای خاصی در دو سطح خرد و کلان انجام می گیرد. این معیارها به سیاست گذاران اقتصادی کمک می کند تا با توجه به اطلاعاتی که بر اساس آنها به دست می آورند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. این پژوهش به تبیین رویکرد اسلامی نسبت به معیارهای تولید مطلوب در اقتصاد اسلامی می پردازد. هدف این پژوهش یافتن معیارهایی برای تولید در اقتصاد اسلامی از متون اسلامی است. پژوهش حاضر همراه با بهره گیری از روش تحلیلی - توصیفی، به طور عمده از روش کشفی و بر اساس آیات، روایات، سیره اهل بیت و نظرات اندیشمندان اقتصاد اسلامی انجام گرفته است. معیارهایی که برای تولید مطلوب در اقتصاد اسلامی استخراج گردیده است عبارتند از: طیب بودن، اولویت دادن نیازهای واقعی، رعایت مصالح اجتماعی، کارایی در تولید

کلیدواژه ها: معیار، تولید مطلوب، اقتصاد اسلامی، کالای اساسی، نیاز واقعی

-Vol. 24, No 6, Shahrivar 1394

Marifat,

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
سرمقاله

سرمقاله

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
Powered by TayaCMS