معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

نویسنده کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما (به بهانه فیلم ورود ممنوع) محمد شکیبادل است. این کتب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.

 این کتاب در دو فصل با موضوع: هويتي دور از تاروپود فرهنگ ديني و سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ گردآوری و نگارش شده است. درفصل اول موضوعاتی چون داستان فيلم: پيله زنانه يک کمدي ساز جوان، مقدمه، سينماي ايران، کمدي يا هجو؟ کارگرداني به نام رامبد جوان، راه رفتن روي لبه تيغ، تيغ بازيگري بر ابريشم شخصيت پردازي، قصه گويي عنصر پويايي روايت، پيله‌اي زنانه تنيده بر فرهنگ جامعه، نسخه زنانه‌اي از جنس مردانه، خانواده عليه فرهنگ، در جستجوي هويت زنانه، ميوه ممنوعه يا مجاز؟ مرزها و تابوهاي جنسي، مذهب در پروسه فراموشي، حرف آخر، موردبحث قرار گرفته است.

سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ، نشست اول: دين، فرهنگ و آموزه‌هاي اجتماعي، نشست دوم: حيا و عفت در سينما؛ بايد‌ها و راهکار‌ها  از دیگر موضوعات این کتاب در فصل دوم است.            

در بخش سخن پژوهشکده آمده است: دنیای امروز در مناسبات در هم تنیده فنّاوری‌های چندرسانه‌ای (رسانه‌های صوتی و تصویری) گرفتار آمده است. امروزه نظریه‌پردازان رسانه، نقش آن را فراتر از یک واسطه انتقال پیام می‌دانند و برای آن تأثیرهای ساختاری، بنیانی و ماندگاری در فرهنگ، آموزش و تربیت جامعه قائل‌اند. این فنّاوری‌های جدید با تکیه‌بر نیروی چندرسانه‌ای بودن خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطبان آن‌ها، خواسته و القاء رسانه‌ها را تلقی خویش از زندگی و فرهنگ می‌دانند. به‌بیان‌دیگر رسانه‌ها  آن‌چنان بر ناخودآگاه اندیشه آدمی اثر می‌گذارد که انسان حتی از درک نیازهای واقعی خود غافل می‌ماند، چه رسد به درک وی از زندگی و اندیشه پیرامون فرهنگ و دین.

اما به هر حال رسانه‌های دیداری و شنیداری جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی به شمار می‌آیند و آموزش فرهنگِ درک رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری در استفاده از این تکنولوژی یک ضرورت است؛ بنابراین نقد و آسیب‌شناسی محتوای آثار رسانه‌ای و بررسی تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگ یکی از مهم‌ترین وظایف اربابان فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه‌ و سینما» در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بر آن است که این مهم، بخشی از وظایف او به شمار می‌آید. در این راستا گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گرد هم آمده و به تبادل‌نظر و تحلیل آثار برآمده از رسانه ملی و سینمای ایران پرداخته‌اند.

گروه به فراخور و تناسب موضوعات قابل‌بررسی و طبعاً با در نظر گرفتن امکانات و توانایی‌های افراد به آسیب‌شناسی و نقد آثاری می‌پردازد که در حوزه فرهنگ، دین و زندگی اجتماعی اثرگذار بوده‌اند؛ بنابراین انتخاب آثار تحلیل شده صرفاً بهانه‌‌ای برای گفتگو و نقد و بررسی است و دلیلی بر تأیید یا رد آنها از سوی گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه و سینما یا پژوهشکده باقرالعلوم (ع) نیست. همچنین نظرات کارشناسان ـ دیدگاه‌های شخصی ایشان بوده و چاپ و نشر آنها در کتاب با این نگاه صورت گرفته است که به‌نوعی آشنایی مخاطب را بادانش رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری افزون‌تر ‌سازد. در این راستا از منظری جامع‌تر، مقاله‌ای تحلیلی برای تکمیل مباحث به مطالب کتاب اضافه شده است.

 این اثر در قطع رقعی با 230 صفحه و قیمت 9.000 تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم چاپ و منتشر شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
Powered by TayaCMS