معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

معرفی کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت

نویسنده کتاب نقش اسوه‌ها در تبلیغ و تربیت مصطفی عباسی مقدم است. این کتاب توسط انتشار سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش و جایگاه اسوه‌ها در تبلیغ اسلامی است. این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام گرفته و مباحث آن در پانزده فصل به شرح ذیل تنظیم شده است: فصل اول، به بررسی واژه‌ها و مفاهیم تحقیق می‌پردازد. فصل دوم با عنوان  امکان تربیت» پس از بررسی اجمالی مفهوم تربیت، به ریشه‌های اختلاف‌نظر پیرامون امکان تربیت و نیز طرح دیدگاه‌های عمده در این زمینه می‌پردازد. در ادامه این فصل، دیدگاه اسلامی با توجه به ریشه‌ها و مبانی عقیدتی آن موردبررسی قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این فصل نشان می‌دهد که انسان قابلیت تربیت و تغییر و اصلاح را دارد، موجودی است که در شرایطی ویژه و در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر از لحاظ روان‌شناختی تا حدود زیادی تحت تأثیر محرک‌های بیرونی است. فصل سوم، اختصاص به الگوپذیری و تقلید در انسان د ارد. در این فصل، سعی می‌شود از طریق مبحث تربیت‌پذیری، دو مقوله الگوپذیری و تقلید موردبحث قرار گیرد. مسئله قهرمان جویی در انسان، در فصل چهارم موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها برای تحقق بخشیدن به ویژگی کمال‌گرایی خود از ابزارهای مختلفی استفاده می‌نمایند. یکی از این ابزارها، الگوها و قهرمانانی هستند که مراحلی از طریق کمال و رشد را پیموده باشند. فصل پنجم، اهمیت الگوهارادرتربیت مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل به میزان سنجش رفتار و خطر عدم به‌کارگیری الگوها، هدایت و راهیابی از طریق الگوها، سنجش نارسائی‌ها به کمک الگوها و ... اشاره می‌شود. روش الگویی در میان روش‌های تربیت عنوان فصل ششم است که به اهمیتت روش در تربیت و بخصوص در تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیت اسلامی و نیز روش‌های تربیت می‌پردازد. فصل هفتم، رابطه تبلیغ و تربیت و فصل هشتم، ارائه اسوه‌ها در میان شیوه‌های تبلیغ را بیان می‌کند. ویژگی‌ها و مزایای روش الگویی در تبلیغ مبحث فصل نهم است. در فصل‌های دهم تا چهارم، شرایط و ویژگی‌های اسوه‌ها، دامنه بحث در زمینه اسوه‌ها و الگوها، رابطه الگو و الگوپذیری، سیمای اسوه هادر آینه قرآن و سنت و جامعه الگوی اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. نهایتاً  در فصل پانزدهم خلأ روانی جهان امروز بیان می‌شود. فراهم نمودن زمینه‌های رشد دانش آموزان در مسائل اجتماعی، اخلاقی و هنری، تشویق از راه‌های گوناگون به‌ویژه از طریق اعطای جوایز و برخی مسؤولیت‌ها، گسترش طرح شاغلان نمونه، تدوین کتب مختلف پیرامون زندگانی اسوه‌های بشریت، تهیه فیلم‌های متعدد درباره زندگی، افکار و آرمان‌های انسان‌های بزرگ و قهرمانان و ... از جمله پیشنهادهای تحقیق در زمینه مورد بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
Powered by TayaCMS