خوش‌خویی؛ وسیله قرب به خداوند

خوش‌خویی؛ وسیله قرب به خداوند

قال‌الصّادق(ع):

الخلق الحسن جمال فی الدّنیا و نزهة فی الاخرة و به کمال الدّین و قربة الی اللَّه تعالی و لا یکون حسن الخلق الّا فی کلّ ولیّ و صفیّ لانّ اللَّه تعالی ابی ان یترک الطافه و حسن الخلق الّا فی مطایا نوره الاعلی و جماله الازکی. لانّها خصلة یختصّ بها الاعرف بربّه و لا یعلم ما فی حقیقة حسن الخلق الّا اللَّه تعالی. قال رسول اللَّه(ص) خاتم زماننا حسن الخلق و الخلق الحسن الطف شیء فی الدّین واثقل شی ء فی المیزان و سوء الخلق یفسد العمل کما یفسد الخلّ العسل و ان ارتقی فی الدّرجات فمصیره الی الهوان. قال رسول اللَّه(ص): حسن الخلق شجرة فی الجنة وصاحبه متعلّق بغصنها یجذبه الیها و سوء الخلق شجرة فی النّار فصاحبها متعلّق بغصنها یجذبه الیها.

 

امام‌صادق‌(ع) فرمود:

خوی‌خوش، زیبایی و زیور دنیا و پاکی (از گناهان) در آخرت است و دین با آن کمال یابد و وسیله قرب به خداست. این موهبت، جز به اولیا و برگزیدگان حقّ، ارزانی نشده است؛ زیرا خداوند دریغ دارد از اینکه الطاف خود و حسن خلق را جز نزد حامل نور جمال خویش به ودیعت نهد؛ زیرا هر کس خدای خود را بهتر بشناسد، شایسته داشتن این خصلت است و هیچ کس جز خداوند متعال به حقیقت حسن خلق پی نبرد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خوی خوش، سرآمد هر چیزی در روزگار است. خلق نیکو لطیف‌ترین چیز در دین و سنگین ترین کالا در میزان قیامت است و خلق ناپسند، عمل و عبادت را تباه می‌کند؛ همان‌گونه که سرکه عسل را. و هر کس چنین باشد سرانجام کارش خواری است؛ اگرچه درجات عالیه را دریابد. پیامبر(ص) می‌فرماید: خوی خوش، درختی است در بهشت که انسان خوش‌خوی به شاخه‌های آن درآویخته و به سوی آن جذب می‌شود و خوی بد، درختی است در دوزخ که انسان بدخوی، به شاخه‌های آن درآویخته و به سوی آن جذب می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
Powered by TayaCMS