آداب معاشرت

آداب معاشرت

قال الصّادق(ع):

حسن المعاشرة مع خلق اللَّه تعالی فی غیر معصیته من مزید فضل اللَّه تعالی عند عبده. و من کان مخلصاً خاضعاً للَّه فی السّر کان حسن المعاشرة فی العلانیة. فعاشر الخلق اللَّه تعالی و لاتعاشرهم لنصیبک لامر الدّنیا و لطلب الجاه و الرّیاء و السّمعة. و لاتسقطنّ بسببها عن حدود الشّریعة من باب المماثلة و الشّهوة، فانّهم لایغنون عنک شیئاً و تفوتک الاخرة بلا فائدة. فاجعل من هو اکبر منک بمنزلة الاب و الاصغر بمنزلة الولد و المثل بمنزلة الاخ و لاتدع ما تعلمه یقیناً من نفسک بما تشکّ فیه من غیرک. و کن رفیقاً فی امرک بالمعروف و شفیقاً فی نهیک عن المنکر و لاتدع النّصیحة فی کلّ حال. قال اللَّه تعالی: و قولوا للنّاس حسناً. و اقطع عمّن ینسیک وصله ذکر اللَّه تعالی، و تشغلک الفته عن طاعة اللَّه، فانّ ذلک من اولیاء الشّیطان و اعوانه. و لایحملنّک رؤیتهم علی المداهنة عند الحقّ، فانّ فی ذلک خسراناً عظیماً - نعوذ باللَّه تعالی -.

 

امام صادق(ع) فرمود:

معاشرت نیکو با خلق، در غیر معصیت خداوند متعال، از فزونی فضل الهی بر بنده است و کسی که در خفا، خالصانه خاکسار خداوند باشد، معاشرتش [با خلق ] در آشکار نیکو است. پس برای خدا، با خلق معاشرت کن، نه برای دنیا و جاه طلبی و ریا و مردم‌فریبی. و به این بهانه که می‌خواهی مثل مردم شوی یا برای کام‌برآوردن، احکام و حدود دین را نادیده نگیر؛ زیرا آنان سودی نتوانند به تو رسانند و در نتیجه بدون هیچ سودی، آخرت را از دست می‌دهی. کسی را که از تو بزرگ‌تر است چون پدر بدان و آن را که کوچک‌تر است همچون فرزند و همتای خود را چون برادر بدان. عیب مسلّم خود را وامگذار و به عیب‌های احتمالی دیگران مپرداز. در امر به معروف، نرم‌خویی ورز و در نهی از منکر شفیق و مهربان باش و در هر حال هستی، نصیحت و خیرخواهی را فراموش مکن. خداوند متعال می‌فرماید: .«و با مردم به نیکی سخن گویید.» و از آن کس که رابطه با او، خدای را از یادت می‌برد و تو را از اطاعت و عبادت خداوند بازدارد، دوری گزین؛ زیرا او از دوستان شیطان است و دیدار چنین کسانی تو را به نادیده‌انگاشتن حق نکشاند؛ زیرا در این عمل، خسرانی است عظیم که از آن به خدای تعالی پناه می‌بریم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.

پر بازدیدترین ها

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
 مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
Powered by TayaCMS