کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»

کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»

نویسنده کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»، فاطمه ابو ترابیان است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سال 1392 منتشرشده است.

این کتاب شامل 6 فصل است که فصل اول کتاب درباره کلیات است و فصل‌های بعدی به ترتیب شامل: معنا و مفهوم‌شناسی سبک زندگی، گونه و گستره‌شناسی سبک‌زندگی، چرایی‌شناسی سبک زندگی، نماد‌شناسی سبک زندگی و در پایان نیز به آسیب‌شناسی پرداخته است. در فصل دوم، بعد از مفهوم‌شناسی به سبک زندگی در لغت و اصطلاح، lifestyle)) عبارت از طرز و شیوه‌ زندگی که گرایش‌ها و ارزش‌های یک فرد یا گروه را نشان می‌دهد. عادت، نگرش‌ها، سلیقه‌ها، معیارهای اخلاقی، سطح اقتصادی و....، در این فصل تعاریف متفاوت و گوناگونی از سبک زندگی بیان‌شده است. نظریه آلفرد آدلر و مفاهیم اساسی در این نظریه که شامل: احساس حقارت، اصل برتری‌جویی، هدف زندگی، خود خلاق، خودآگاهی، علاقه اجتماع آمده است. نظریه آبرهام مزلو دراین‌باره نیز بیان‌شده است. در فصل سوم این کتاب نیز مباحثی همچون انواع سبک زندگی، سبک زندگی الهی و دینی و مادی‌گرایی، سوکولاریزم خردگرایی و غیره ‌آمده است. در فصول بعدی نیز به مطالبی از جمله علل ترویج سبک زندگی غربی، عوامل و ابزار‌های ترویج سبک زندگی غربی، سنت‌گریزی و غیره نیز آمده است.

در این کتاب سعی شده است تا بیان کند که فرهنگ زندگی، متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد. مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب‌وکار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و به‌عبارت‌دیگر به همه مسائلی برمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند. پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است؛ اما باطن آن سبک زندگی مادی، شهوت‎آلود، گناه آفرین و هویت زدایی ضد معنویت است. اصل اصالت‌لذت و اصالت‌منفعت به‌عنوان دو اصل اساسی جاری در زندگی مردم مغرب زمین‌بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‎گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‎شدن پایه و اساس تفکر را در مغرب زمین شکل می‌دهند. مفهوم سبک زندگی یعنی انطباق دادن یک رهیافت سبک داده‌شده در زندگی. سبک زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها، سلیقه‌ها و عملکردها دانست که فرد آن‌ها را به کار می‌گیرد، چون نه‌فقط نیازهاي روزمره او را برآورده می‌سازد، بلکه روایت خاصی را هم که وي براي هویت شخصی خود برگزیده است، در برابر دیگران تجسم می‌بخشد. عملکردهایی که در عرصه‌های مختلف زندگی ازجمله نوع پوشش، خوراك، زبان، ادبیات، مد، مصرف فرهنگی، رفتارهاي شخصی، نحوه‌ گذران زندگی و اوقات فراغت و... تجسم می‌یابند. امتیاز انسان بر سایر موجودات در آن است که نحوه و ماهیت رفتارهاي او نسبت سایر موجودات متفاوت به نظرمی‌آید.

به‌عبارت‌دیگر انسان‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که موجودات دیگر توانایی انجام آن را دارا نمی‌باشند. رفتار انسان‌ها همواره با تفکر، اندیشه و تدبر همراه می‌بخشد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت: عمل به معناي رفتار معنی‌دار و آگاهانه است؛ اما از سوي دیگر تلاش انسان براي ایجاد و برقراري ارتباط و رابطه با سایر اعضاي جامعه به میل طبیعی او به اجتماعی زندگی کردن مربوط می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر این تمایل انسان‌ها را به‌سوی ایجاد روابط با دیگران سوق داده و موجبات تداوم حیات اجتماعی جوامع را فراهم می‌سازد. شیوه‌ زندگی جدید، که طبعاً در حد خود، بیانگر فلسفه‌ای خاص نیز هست، به‌مراتب بیشتر از فلسفه‌ها و الهیات و یا ایدئولوژی‌های جدید و به نحوي مستقیم و بدون واسطه آن‌چنان بر جوانان مسلمان تأثیر می‌گذارد که می‌توان شواهد آن را تقریباً در همه‌ مراکز شهري بزرگ جهان اسلام و به‌طریق‌اولی میان جوانان مسلمانی که در مغرب، زندگی یا تحصیل می‌کنند، دید. شیوه زندگی جدید، بیانگر گریز جدي از هنجارها و معیارهاي دنیاي متجددي ست که تاکنون برقرار بوده و درعین‌حال، تالی منطقی همان هنجارهاست.پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهري است اما، باطن آن سبک زندگی مادي، شهوت‌آلود گناه آفرین و هویتزداي ضد معنویت است. اصل اصالت لذت و اصالت منفعت به‌عنوان دو اصل اساسی جاري در زندگی مردم مغرب زمین‌بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‌گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‌شدن پایه و اساس تفکر در مغرب زمین را شکل می‌دهند. سبک زندگی غربی به همراه نشانه‌هایی همانند سنت‌گریزی، دین‌گریزی، معنویت‌گرایی در زندگی فرد بروز می‌یابد و او را به بهره‌مندی از لذت‌های آنی سوق می‌دهد. و تأثیر زیادي در روابط جنسی و شهوت‌آلود وي دارد. ورزش و رسانه نیز دو نماد مهم از این شیوه و سبک زندگی می‌باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
Powered by TayaCMS