معرفی کتاب شادی در اسلام

معرفی کتاب شادی در اسلام

نویسنده کتاب شادی در اسلام محمدرضا سماک امانی است؛ این کتاب توسط انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد و کشاورزی منتشر شده است. در این کتاب به موضوعاتی همچون شادی در سیره پیامبران و امامان (ع) و مهم‌ترین عوامل شادی (مانند راضی بودن به قضای الهی، پرهیز از غم روزی فردا، گره‌گشایی، گشاده‌رویی، شوخی)، شادی‌های ناروا (شادی از لغزش دیگران، شادی برای گناه، شادی برای تمسخر ایات الهی، شادی برای تمسخر مؤمنان، خنداندن مردم با دروغ و...)، موانع شادی (دنیاپرستی، تنگدستی، ثروت، حسادت، تنبلی، بدهی، گناه، محرومیت‌ها، غم روزی)، راه‌های زدودن غم (استواری عقیده، تقویت ایمان، ثروت، سلامتی و...) آمده است. در پایان کتاب نیز به نتایج پژوهشی درباره رابطه و وابستگی مذهب و فسردگی بیان شده است.

در بخش از این کتاب می‌خوانید که خداوند، خالق هستی و همه‌ی زیبایی‌هاست. خنده هم آفریده‌ی اوست؛ پس خداوند هرچه را آفریده، دوست دارد. برخی به اشتباه فکر می‌کنند دین اسلام دین تضرع و گریه و زاری است و شادی در آن جایگاهی ندارد؛ درحالی‌که آیه‌ها و روایت‌های متعددی به این موضوع اشاره کرده‌اند و برای شادی در زندگی ارزش قائل شده‌اند. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی زیبا فرمودند: «هر که مؤمنی را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هر که مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است (سماک امانی، 1385، 27).»

در رفتار پیامبر اکرم (ص) هم خوش‌برخوردی و شادی موج می‌زند. بسیاری از کفار با همین روی خوش و اخلاق خوبِ پیامبر، مسلمان شدند؛ حتی از پیامبر اکرم (ص) به‌ پیامبر اخلاق یاد می‌کنند. شادی در روحیه‌ی مؤمنِ واقعی، ماندگارتر و دائمی‌تر است؛ چراکه در چشم مؤمن، مشکل‌ها و سختی‌های دنیا حقیر می‌نماید و دنیا را مانند عرصه‌ی بازیگری می‌داند که کارگردان آن خداوند است. خداوند، بزرگ‌ترین نقش‌ها را به بهترین بندگان خاص خود واگذار می‌کند. آری چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید! اگر مؤمن باشیم، جهان را سراسر نشاط می‌یابیم. این‌که برخی عصا قورت داده و جز چهره‌ای عبوس، تصویری از آنان در ذهن خطور نمی‌کند، حساب دیگری است و ربطی به اسلام و ایمان ندارد. کدام پیامبری چنین می‌زیست؟ کدام امام معصومی چنین بود؟ اگر چنین بودند یار و یاوری نداشتند. بیش‌تر هدایت‌شدگان و یاران، شیفته‌ی اخلاق و رفتار ائمه شده بودند. حادثه‌ی کربلا، نمونه‌ی کامل این موضوع است. برخی از اصحاب نزدیک امام حسین در شب عاشورا می‌گفتند، می‌خندیدند و شوخی می‌کردند.

 

>

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS