زاری بر بهشت از دست شده

زاری بر بهشت از دست شده

آدم(ع) بگریست بر زاری بهشت؛ دریاها از آب چشم وی برفت. از آب چشم آدم  درخت صینی[1] و قرنفُل برُست و مرغان وادی طاوس گشتند؛ پس جبرئیل(ع) بیامد، گفت: سر بردار یا آدم که خدای تعالی زلت[2] تو بخشید. پس سر برداشت و هفت روز همة‌خلق از گرستن وی می‌گریست.

چون گریستن آدم  دراز گشت، فرزندانش گفتند: یا پدر! خلق[3] زمین را گریستن همی‌آید.

گفت: اینکه من همی‌گریم، بر ناشنیدن آواز فرشتگان همی‌گریم. چندان که در بهشت بودم آواز همی شنیدم تا باز آواز ایشان نشنوم نخندم.

چندان بگریست آدم  که گیاه برست از آب چشم وی و مرغان هوا بدان آب جمع شدند و از آن آب بخوردند، پس روی سوی او کردند و گفتند که ما از آب دریا  و چشمه‌ها خوردیم، هیچ آبی ما را بدین خوشی نیامد. آدم پنداشت که مرغان بر او افسوس[4] همی‌کنند. سر به سجده نهاد گفت: الهی بدان که[5] اندر تو عاصی شدیم، مرغان هوا بر من افسوس همی‌کنند.

خدای تعالی بدو وحی کرد: یا آدم به عزت و جلال من که هیچ شرابی نیافریدستم، خوش‌تر و گوارنده‌تر از آب چشم عاصیان!

منتخب رونق المجالس، ص 162.

 


پی‌نوشت‌ها

[1]ـ درخت صینی [چینی]: آمدن آن در کنار قرنفل که غالبا با گل میختک قرنفل چینی اشتباه می‌شود مرا را هدایت می‌مکند که آن را دارچین ختائی بدانیم. دار [هم به معنی درخت و هم به معنی دارو] و چین به سبب خاستگاه آن که سرزمین ختا بوده است یک اثر گیاه‌شناسی داروئی، تألیف المظفر، امیر یمن و متوفای 693 ق در میان گونه‌های دارچین از قرفه قرنفل نیز نام می‌برد [قرفه به معنی پوست پاره گیاهان] این اشاره ما را هدایت کرد که درخت صینی را دارچین [دارچینی] به حساب آوریم. اختیارات بدیعی نیز این گمان را تأیید می‌کند.

[2]ـ زلت: لغزش؛ خطا.

[3]ـ خلق: آفریدگان.

[4]ـ افسوس: ریشخند.

[5]ـ بدان‌که: به علت آنکه؛ از برای آنکه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS