راه رسیدن به درجات ملکوتی از نگاه آیت‌الله سيدمرتضى نجومى

راه رسیدن به درجات ملکوتی از نگاه آیت‌الله سيدمرتضى نجومى

آیت‌الله سيدمرتضى نجومى از علمای برجسته معاصر بودند، ایشان طی سفارشی چنین بیان کردند:

«درجات ملكوتى انسان منحصر در مراعات تقوى و پرهيزكارى در همه‌ی افعال و مراقبت از نفس و محاسبه آن است و همواره تمسك به همه‌ی احكام شرع مقدس از اداى واجبات و ترك محرمات و همچنین مستحبات و ترك مكروهات سفارش می‌کردند. ایشان می‌فرمودند که به‌عبارت دیگر و خلاصه كلام اینکه، درجات ملکوتی انسان از سر تا پا متخلق به اخلاق اهل بيت عصمت و طهارت : شدن است. به‌ويژه بى‌تعلقى و وارستگى از علایق دنيوى و زهد از لذت‌های دنيايى و توجه به رضاى حق كه مايه‌ی همه فضایل و مكارم اخلاق است؛ چراکه حجاب دوستى دنيا و مال و منال و جاه و مقام زنگار به دل آدمى مى‌زند».

ایشان که از هنرمندان و خطاطان برجسته کشور نیز بودند، طی سفارشی خطاب به هنرمندان فرمودند:

«هنر، مظهر زيبايى و دوستى و كشش به‌سوى جمال است و رسالتش را هنرمند به دوش مى‌كشد، رسالتى كه بايد معنويت زيبا و الهى را به كمال قدرت بيان داشت و همگان را از سرچشمه جمال سيراب و بهره‌مند ساخت. زيبايى و جمال تنها زيبايى و جمال ظاهرى نيست كه ظاهر تنها منزل‌گاهى است براى گذر به‌سوى جمالى معنوى و زيبايى دل‌انگيزتر و متعالى‌تر «ان الله جميل و يحب الجمال». ساحت مقدس خداوندى پاكيزه‌تر از جسم و جسمانيت است، اما آن زيبايى ملكوتى و جمال معنوى است كه باید آن را در راه هنر جست و به‌همين جهت است كه در هنر عالى و عرفانى، نه فقط اعضا و جوارح انسان در تكاپو است، بلكه دل و جان و عقيده و ايمان هم در كار است. بنابراین راز و رمز هنر اسلامى - همان هنرى كه دل شيفتگان هنر در شرق و غرب تمدن‌هاى بشرى براى آن مى‌تپد - پنهان در همان معنويت درونى و حقيقت عرفانى است كه به شهود می‌رسد و بروز می‌کند. هنرى كه نگارش آن حكايت از هستى، زندگى آدمي و پيوند میان زيبايى و حقيقت است. هنر اسلامى - نه هنر مسلمانان - هنرى است كه ناشى از آموزه‌های اسلام، قداست، پاكيزگى، طهارت، تعالى و عروج است

اگر زيبايى ظاهرى را در هنر كافى بدانيم، بايد پذيراى هرگونه آلودگى و گمراهى بوده باشيم. هنر بايد وسيله تعالى روح و سير معنوى به‌سوى ملكوت اعلاى خداوندى باشد، بازگوى حق و باطل حيات باشد، مايه تطهير، تهذيب و اصلاح باشد. به حيات و زندگى، عزت و سربلندى بخشد، نه آنكه كوچ‌دهنده به‌سوى مردگى، خوارى، انحراف، خود‌فروختگى و اجنبى‌زدگى شود».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS