جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

📝محمد باغچقی

👈عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

3️⃣گزاره سوم: لزوم هوشیاری و آگاهی لازم در برابر حجتیه مسلکان

🔺بدون شک، عقل حکم می کند هنگامی که انحرافی بودن تفکرات جریانی مشخص شد، طبعا باید در مواجهه با آن، هوشیار و حواس جمع بود تا مقهور توطئه هایش نشویم؛ از این رو مشاهده می شود یکی دیگر از واژگان پرتکرار در فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه نسبت به انجمن حجتیه، توجه لازم نسبت به انحرافات و توطئه های این جریان است. چنانکه حضرت امام (ره) در بیانی صریح چنین فرموده اند:

🔹«حواستان را جمع كنيد كه نكند يك مرتبه متوجه شويد كه انجمن حجتيه‌ايها همه چيزتان را نابود كرده‌اند.»

📚(صحیفه امام، ج21، ص613.)

4️⃣گزاره چهارم: ضرورت دوری جستن از پیروان انجمن حجتیه

🔺چهارمین گزاره ای که در فرمایشات علمای شیعه نسبت به انجمن حجتیه مشاهده می شود این است که با توجه به انحرافات موجود در تفکرات این جریان، می بایست از حجتیه مسلکان، دوری جست. آیت الله مصباح یزدی (ره) در این باره فرموده اند:

🔹«باید از کسانی که نسبت به انقلاب بدبین هستند، یا گرایش‌های اعتقادی انحرافی مانند انجمن حجتیه دارند که می‌گویند باید وضع خراب‌تر شود تا آقا بیاید، و امثال آنها فاصله گرفت؛ این‌ها انحراف است.»

📚(پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره)، تشکیل جامعه اسلامی؛ موانع و راه‌کارها، تاریخ انتشار: 1 شهریور1392.)

🔹آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) نیز در دیداری که مردادماه 1382 با مسوول وقت پژوهشکده مهدویت داشتند، ایشان را از به کارگیری افرادی که حتی در گذشته، زمینه تفکرات حجتیه در آنها وجود داشته است، نهی کرده اند. شایان ذکر است علت چنین نهی کردنی آن است که سوء ظن های احتمالی نسبت به مرتبط بودن مباحث مهدویت با مسائل حجتیه، برطرف شود.

📚(خبرگزاری دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)، دیدار معظم له با مسوول پژوهشکده مهدویت، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1382.)

✅پرواضح است وقتی پژوهشکده ها و مراکز علمی می بایست از به کارگیری افرادی با تفکرات حجتیه، اجتناب کنند، طبعا مسوولان ذی ربط (اعم از امنیتی و غیرامنیتی) نیز وظیفه دارند در راستای عدم بکار گیری پیروان انجمن حجتیه در دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای تصمیم ساز، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

⚠️به هر حال، حجتیه جریانی است که انحراف آن از خط اصیل اسلام ناب، بر عالمان بیدار و بصیر شیعه پوشیده نبوده و لذا آن بزرگواران همواره در راستای مبارزه با چنین تفکری مجاهدت کرده اند. امید است عموم محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه نیز با پیروی از این عالمان بابصیرت، در جهت خشکاندن تفکرات جریان مزبور بکوشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS