معنای «تهجد» نزد آیت‌الله قاضی

معنای «تهجد» نزد آیت‌الله قاضی

کلمه تهجد از اضداد است؛ زیرا «هجد» ‌به معنی خوابیدن بهنگام شب است و همچنین به معنی شب زنده داری کردن است. همچنین آن را به معنی بیداری و خواب نرفتن پس از خواب دانسته‌اند؛ در این صورت معنی آن شب زنده داری برای عبادت خواهد بود، بلکه منظور خوابیدن و سپس بیدار شدن از خواب است تا بدن به اندازه لازم استراحت نماید و برای عبادت توانا شود. مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی تهجد را چنین تفسیر می‌نمودند که اول شب اندکی می‌خوابیدند، سپس بیدار می‌شدند و چهار رکعت نافله شب را به جا می‌آورند، سپس اندکی می‌خوابیدند و دوباره برمی‌خاستند برای چهار رکعت دیگر از نافله شب، آنگاه می‌خوابیدند و پیش از طلوع فجر برای نمازهای شفع و وتر و فریضه برمی‌خاستند. این عادت ایشان بود و همین صورت شب بیداری از حضرت پیامبر (صلوات الله علیه و علی آبائه) نقل شده است.

                                                                                                            برگرفته از آیت‌الحق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

اشعار آیت‌الله قاضی درباره توصیه‌های معنوی - عرفانی

مرحوم قاضی گاه و بیگاه بیک باره غیبشان می‌زد و به هر کجا که احتمال می‌دادیم آنجا باشند، به مسجد کوفه و سهله، مراجعه می‌کردیم. ولی ایشان را نمی‌یافتیم. اما پس از چند روز بدون مقدمه پیدا می‌شدند و بار دیگر مجالس بحث‌های اخلاقی ما شروع می‌شد...
معرفی کتاب جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور

معرفی کتاب جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور

کتاب حاضر تحقیقى است مستند و مستدل درباره شناخت مهم ترین گروه هاى نوظهور عرفانى و معنوى از سراسر جهان که سال هاست در ایران رواج یافته اند. به گفته مؤلف کتاب, این گروه ها به دلیل نفوذ در فرهنگ مسلمانان, تعالیم و روش هاى خود را با برخى از آموزه هاى اسلام, همانند معرفى مى کنند و اذعان مى دارند ما همان چیزى را مى گوییم و مى خواهیم که عرفان اسلامى مى جوید.
جنبش‌های نوین دینی (محدودیت‌ها و امکانات)

جنبش‌های نوین دینی (محدودیت‌ها و امکانات)

ما در ایران با "بازگشت امر دینی" روبرو نیستیم و یا به قول دوستی، دین کی از جامعه ما رفت که حالا در شکل جنبش‌هایی جدید، ظهور مجددی داشته باشد؟
Powered by TayaCMS