آداب و فواید مشورت

آداب و فواید مشورت

قال الصّادق(ع):

شاور فی امورک - ممّا یقتضی الدّین - مَن فیه خمس خصال: عقل و علم و تجربة و نُصح و تقوی. فان تجد فاستعمل الخمسة و اعزم و توکّل علی اللَّه تعالی؛ فانّ ذلک یؤدّیک الی الصّواب. و ما کان من امور الدّنیا الّتی هی غیرعائدة الی الدّین فارفضها و لاتتفکّر فیها، فانّک اذا فعلت ذلک اصبت برکة العیش و حلاوة الطّاعة. و فی المشاورة اکتساب العلم. و العاقل من یستفید منها علماً جدیداً و یستدلّ به علی المحصول من المراد. و مَثل المشورة مع اهلها مثل التّفکّر فی خلق السّموات و الارض و فنائهما و هما غنیّان عن القید؛ لانّه کلّما قوی تفکّره فیهما غاص فی بحار نور المعرفة و ازداد بهما اعتباراً و یقیناً. و لاتشاور من لایصدّقه عقلک؛ و ان کان مشهوراً بالعقل و الورع. و اذا شاورت من یصدّقه قلبک، فلاتخالفه فیما یشیر به علیک؛ و ان کان بخلاف مرادک؛ فانّ النّفس تجمح عن قبول الحقّ، و خلافها عند قبول الحقائق ابین. قال اللَّه تعالی: و شاورهم فی الامر. و قال اللَّه تعالی: و امرهم شوری بینهم.

 

امام صادق (ع) فرمود:

در امور خود - در آنهایی که صلاح دین و دنیا اقتضا می کند - با کسی مشورت کن که دارای پنج خصلت باشد: عقل و علم و تجربه وخیرخواهی و تقوا. اگر او را یافتی، از هر پنج خصلت بهره جوی و عزم بربند و بر خداوند متعال توکل کن؛ زیرا تو را به راه صواب می برد. آنچه از امور دنیا که راهی به دین ندارد، رهایش کن و در آن تفکّر مکن؛ زیرا اگر به این [دستور] عمل کنی، برکت زندگانی و شیرینی طاعت را درخواهی یافت. در مشورت بهره هایی از دانش نهفته است و عاقل آن است که از مشورت، دانشی فراگیرد و از این دانش، راه به سوی مقصود و مرادش جوید. مشورت برای اهلش، تفکر در چگونگی آفرینش آسمان‌ها و زمین و فنای آن‌ها، که از امور غیبی‌اند، مانَد؛ زیرا هر اندازه که شخص، تفکّر خویش را در آن دو، قوام بخشد، در دریاهای نور معرفت فرومی‌رود و با آن ها بر عبرت ویقین خویش می‌افزاید. با کسی که عقلت، سخن او را راست نمی‌شمارد، مشورت مکن؛ اگرچه مشهور به خِرد و ورع باشد و چون با کسی که قلبت بر صداقتش گواه است، مشورت کردی، از راهنمایی‌های او تخلف مکن؛ اگرچه مخالف مراد و مقصودت باشد؛ زیرا نفس سرکش است و از پذیرفتن حق دوری می‌جوید وسرکشی او در برابر حق، روشن است. خداوند فرماید: در این امر با آنان مشورت کن و نیز فرماید: کارشان را با مشورت یکدیگر انجام می‌دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS