معرفی کتاب «اعتکاف؛ ظرفیت، کارکردها و آسیب‌ها»

معرفی کتاب «اعتکاف؛ ظرفیت، کارکردها و آسیب‌ها»

نويسنده کتاب اعتکاف روح‌الله عباسي است. اين کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. اين کتاب شامل فصل‌هايي با عناويني همچون: ظرفيت‌هاي موجود در اعتکاف، علل روي‌اوردن به اعتکاف،کارکردهاي اعتکاف، آسيب‌هاي احتمالي اعتکاف است. در پايان کتاب نيز راهکارهاي برون رفت از اين آسيب‌ها را در مصاحبه با اساتيد حوزه و دانشگاه بررسي کرده است.

در مقدمه کتاب آمده است: انسان، فطرت خداجوست و اين نياز فطري انسان‌ها با وجود فراز و فرودهايي که در زندگي بشري وجود دارد، همواره از نيازهاي اساسي بشر است، هرچند برخي در انتخاب مصداق آن، به‌اشتباه دچار شده سعي کرده‌اند اين نياز معنوي را از مسير معنويت‌هاي دروغين، ارضا کنند. بايد گفت، همين گرايش‌هاي معنوي، زمينه پيروزي انقلاب اسلامي و سرافرازي سربازان اسلام را در طول هشت سال جنگ تحميلي فراهم ساخت. و پيشرفت نظام اسلامي ايران نيز در گرو توجه به معنويت و تقويت روزافزون آن است.

يکي از روش‌هايي که در دين مبين اسلام، براي تقويت اين بعد ارتباطي انسان در نظر گرفته شده، سنت اعتکاف است که ظرفيت‌ها و کارکردهاي عبادي و اجتماعي فراواني دارد. گرچه در دوران اخير با وجود گسترش استقبال روزافزون از اعتکاف، تاکنون پژوهش‌هاي شايسته‌اي درباره آن صورت نگرفته است، در پژوهش حاضر، پس از تنظيم سؤالات تحقيق، مصاحبه‌هاي علمي نيمه‌باز با هشت نفر از استادان نخبه حوزه و دانشگاه صورت گرفت که نتيجه تحليل مضمون اين مصاحبه‌ها در اين مقدمه آورده شده است. در اين نوشتار به ويژگي‌هايي چون، جايگاه اعتكاف و ظرفيت‌هاي آن، کارکردهاي فردي و اجتماعي اعتکاف، راهکارهاي ارتقاي آثار آن و آسيب‌هاي موجود در برگزاري اعتکاف پرداخته‌شده اميد است زمينه‌هاي توجه مسئولان براي ارتقاي آثار اعتكاف و تلاش براي رفع آسيب‌هاي احتمالي و ورود پژوهشگران به اين عرصه را براي انجام تحقيقات علمي فراهم سازد.

اعتکاف، در لغت به معني مداومت و ملازمت و درنگ کردن است و در اصطلاح، به معناي حضور در مسجدي است براي عبادت. (مجلسي، 1414ق، ج 8: 684) اعتکاف در اصل از ماده «عكف» به معناي اقامت کردن، ماندن در جايي و ملازم بودن با چيزي و به معناي مواظبت و حبس و توقف است و نيز به معناي توجه به چيزي با ديد و تعظيم است. (طريحي ج 3: ??? و ابن منظور، ج45???) تعريفي که ابن براج درباره تعريف اعتکاف آورده، چنين است: «الاعتكاف في الشرع لبث متناول في مسجد معين لعبادة معينه ولا تثبت صحته الا بصوم» (طرابلسي، 1406ق: ??4)؛ درنگي را که انسان در يک مسجد، براي عبادت معيني انجام ميدهد، اعتکاف ميگويند. اين درنگ در مسجد، حتما بايد همراه با روزه‌داري آن فرد معتکف باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.

پر بازدیدترین ها

No image

سبک زندگی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی

بی گمان مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست که بسیار بایسته و لازم است؛ چرا که مصرف، یکی از شیوه‌های جایگزین ناپذیر برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی انسان است که بدون آن، حیات مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد و معیشت انسان، لذت و لطف خود را از دست خواهد داد؛ اما نکته اینجاست که گاهی مصرف شکل طبیعی خودش را از دست داده، به جای آنکه به عنوان یک پدیده حیاتی در خدمت انسان باشد، انسان به خدمت او در می‌آید. بدین‌گونه وسیله به هدف تبدیل می‌شود و همه قوای مادی و معنوی انسان که باید با مصرف درست به اوج تکامل و تعالی برسد، بر اثر مصرف‌زدگی در سراشیبی سقوط قرار گیرد. همچنین زمینه انواع تباهی‌ها و ناهنجاری‌ها فراهم می‌آید. از اینجاست که ضرورت در اصلاح الگوی مصرف آشکار می‌شود و اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در این‌باره و ارزشمندی اعلام سال 1388 خورشیدی به عنوان سال «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» از سوی ایشان، کاملا آشکار می‌شود. از طرفی مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند. لذا الگوی مصرف نقش تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها دارد و از آنجا که اسلام در این زمینه «بایدها و نبایدها» و توصیه‌های زیادی ارائه کرده است و الگوی متفاوتی را مبنی بر جهان‌بینی خود معرفی می‌کند. بنابراین می‌توان سبک زندگی ویژه‌ای را در این حوزه برای جامعه شهروندی استنتاج کرد. در این نوشتار، از اصلاح الگوی مصرف و مباحث در خور توجیهی در این‌باره سخن خواهیم گفت.
Powered by TayaCMS