نویسنده کتاب روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی محمد کاویانی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
دانش تبليغات در ذيل «ارتباطات» و نيز «روانشناسي اجتماعي» جايگاه مستقلي يافته است. اهميت شگرف تبليغات را ميشود با زبان سياست، تجارت، آمار، و دهكده جهاني نگاشت. اين دانش براي موفقيت بيشتر از رشتههاي مختلف علوم انساني، از جمله روانشناسي سود ميجويد.در اين كتاب، قوانين مختلف روانشناختي كه در تبليغات كاربرد دارند، از شاخههاي مختلف روانشناسي استخراج شده و به كيفيت كاربرد هر قانون اشارهاي شده است. اين كتاب بر اساس اركان تبليغات (ابزار، پيام دهنده، پيام گيرنده و پيام) شكل گرفته و به هر ركن فصلهايي اختصاص يافته است. ويژگيهاي شخصيتي پيام دهنده، رويآوردهاي شناختي او و تكنيكهاي كاربردي مورد استفاده در تبليغات از مباحث ركن دوم است.
در خصوص پيام گيرنده، قوانين تحولي به تناسب طبقات سني و قوانين غير تحولي مورد بحث قرار گرفته است. موقعيتهاي بحران، عزاداري، شادي، سوگ و... ، نيز در حيطه ركن چهارم است. از آنجا كه پيامهاي ما در خلأ، ايجاد، ارسال و دريافت نميشوند؛ بلكه زمينههاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، روانشناختي، طبيعي و... ، بر آن اثر ميگذارند، توجه به اين زمينهها نيز يك فصل را به خود اختصاص داده است. برخي از شيوههاي جنگ رواني از ديدگاه قرآن و روانشناسي نيز يك فصل را به خود اختصاص داده است و در فصل آخر، يك مدل اسلامي جامع براي تبليغات ارائه شده كه شامل مدلهاي محتوايي، جرياني و ساختاري ميباشد.
کتاب «روانشناسی و تبلیغات» به بررسی دانش تبلیغات به عنوان یکی از زیر مجموعههای «ارتباطات» و «روانشناسی اجتماعی» پرداخته است و با تدوین ساختاری مبتنی بر ارکان تبلیغات، به آن دسته از قانونهای روانشناسی که در تبلیغات کاربرد دارند، اشاره دارد. در این کتاب تلاش شده است تا کاربرد روانشناسی در تبلیغات با بیانی ساده و روان، همراه با استحکام علمی و بیان دیدگاههای دینی به بحث و تحلیل گذارده شود؛ زیرا به اعتقاد نویسنده، به کارگیری این قانونمندیها، بسیاری از محدودیتها را شناسایی، پیشبینی و کنترل میکند. این کتاب در ده فصل به تربیت منطقی بر ارکان پیام رسانی، شامل ابزار، پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام، اختصاص یافته است. در این کتاب، دیدگاه دینی مورد عنایت بوده است، از این رو، با اینکه، در لابهلای مباحث، به دیدگاههای دینی اشارهای شده است، مؤلف فصل پایانی آن را نیز به بحث درباره «مدل اسلامی تبلیغات» اختصاص داده است که کاری جدید است.