نویسنده کتاب «روانشناسی تربیتی» دکتر علی شریعتمداری است که توسط انتشارات امیرکبیر منتشرشده است.
در این کتاب، روانشناسی بهعنوان علمی که جنبههای مختلف رفتار آدمی و ارتباط آنها را باهم مورد بحث قرار میدهد، معرفی شده است. ضمن بررسی جنبههای مختلف رفتار و عوامل مؤثر در رشد هر جنبه آنچه را که مربیان باید انجام دهند بیانشده است.
در كتاب حاضر، نخست، روانشناسی تربیتی معرفی گردیده است بهتصریح كتاب: روانشناسی تربیتی شاخهای از روانشناسی است كه به آموزش و یادگیری در موقعیت تعلیم و تربیت اختصاصیافته است علم و تمرین هردو نقش مهمی در روانشناسی تربیتی دارند. دانش مربوط به حوزههای علمی این رشته از نظریه و پژوهش ناشی از كار روانشناسان تربیتی و همچنین تجارب علمی معلمان استخراجشدهاند".
سپس، ضمن بیان نظریههای معاصر، رویكرد ساختارگرایی اجتماعی بررسیشده است. در ادامه، مطالبی دربارهی كودكان استثنایی تحت عناوینی همچون "عقبماندگی ذهنی"، "اختلالات زبان و گفتار"، "ناتوانیهای یادگیری" و "موضوعات آموزشی مربوط به كودكان مبتلابه ناتوانی" بازگو گردیده، همچنین، رویكردهای یادگیری در آغوش همراه با مثالهایی عملی تشریح شده است.
"برانگیختن شاگردان برای یادگیری"، "اداره كردن كلاس"، "آزمونهای استانداردشده و آموزش" و "سنجش یادگیری دانشآموزان" مباحث بعدی كتاب هستند.
سرفصلهای اصلی کتاب عبارت است از: موضوع و فایده روانشناسی، مکتبهای روانشناسی، وراثت و محیط، رشد، خانواده و تاثیر آن در رفتار بچه، گروه همسن و تاثیر آن بر رفتار بچه، رفتار دفاعی، یادگیری، حافظه، دقت، تفکر، هوش، ارزش سنجی، انضباط، شخصیت آمده است.