معرفی کتاب «رزق و روزی؛ از دیدگاه قرآن و حدیث»

معرفی کتاب «رزق و روزی؛ از دیدگاه قرآن و حدیث»

نويسنده کتاب رزق و روزي (از ديدگاه قرآن و حديث) علي متين است. اين کتاب توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بين‌الملل و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

اين کتاب تلاشي است که علي متين در پاسخگويي به پرسش از فلسفه رزق و پرده برداشتن از راز روزي برداشته است. علي متين در اين کتاب اهدافي همچون دست يافتن به پاسخ‌هاي مناسب و شايسته در قبال سوال‌ها و ابهام‌هاي موجود در بحث رزق و روزي از ديدگاه قرآن و حديث، مطرح کردن بحث «رزق و روزي» به صورت مستقل و جداگانه با توجه به زواياي گوناگون بحث، تا بتوان هنگام نياز به راحتي بدان مراجعه کرده و مباحث مورد نياز را ملاحظه کرد و پرداختن به مباحثي که از آنها غفلت شده و کمتر در کانون توجه بوده‌اند را دنبال مي‌کند.

نگارنده سعي دارد در اين اثر بيشتر به مباحثي بپردازد که کمتر به آنها توجه شده است؛ همچون: تاثير دعا در افزايش روزي و تحليل آن، رزق و روزي معنوي و اهميت آن، غذاي روح و غذاي جسم، علت و فلسفه وسعت و تنگي رزق و روزي بندگان، واسطه فيض بودن ائمه (ع) و . . .

نويسنده در فصل اول با عنوان «رزق در لغت و مصاديق و اوصاف قرآني رزق» به بررسي واژه «رزق» در لغت، کاربرد واژه «رزق» در قرآن کريم، وجوه و مصاديق رزق در گستره آيات و وجوه و مصاديق رزق در گستره روايات مي‌پردازد تا در فصل دوم به برخي از مصاديق و اوصاف روايي رزق برسد.

در فصل دوم مباحثي همچون رزق حلال و حرام و استناد آن دو به خداوند، روزي حلال و حرام از ديدگاه روايات، روزي حلال و اهميت آن از ديدگاه روايات، لزوم پرهيز از لقمه حرام و اثرات لقمه حرام مي‌پردازد. بررسي و تحليل صفت رزاقيت خداوند در فصل سوم برجسته شده است که از رزق و روزي و رابطه موجودات با خداي متعال، رزاقيت خداوند متعال، انطباق و تناسب رزق با مرزوقين، اهميت غذاي روح، خاستگاه رزق در آيات و روايات، ضمانت روزي از ناحيه پرودگار هستي، ضمانت روزي از ديدگاه آيات، نقد بر رزق و روزي از ناحيه خداوند، چرا تقدير روزي محدود، سازگاري تقدير روزي وتلاش، دستيابي حتمي به روزي مقدر و بهترين ميزان بهره‌مندي از مواهب الهي سخن به ميان آورده است.

در فصل چهارم به وسايل فيض الهي اشاره شده است و ائمه (ع) وسايط فيض الهي، طريق اول: امام واسطه فيض الهي، طريق دوم: ائمه: علت غايي آفرينش مورد بحث قرار گرفته‌اند.

فصل پنجم انسان و طلب روز و روزي نام دارد که بر اهميت کار، کوشش و تلاش، جايگاه طلب رزق و روزي، نکوهش تنبلي و بيکاري، گريزان بودن از طلب رزق و پيامدهاي آن، اعتدال و رزق و روزي، دعا و طلب رزق و روزي، توکل و رزق و روزي، توکل و تلاش مهمترين وظايف انسان در برابر رزق و روزي اشاره مي‌کند.

همچنين فصل ششم نيز در ادامه مباحث مطروحه در فصول پيشين وسعت و تنگي رزق و روزي و اسباب آن را مورد توجه قرار داده است که در اين عنوان کلي به زير عنوان‌هاي فلسفه و تنگي رزق بندگان، افزايش و نقصان رزق و روزي و سنت‌هاي الهي، فراخ دستي، تهي دستي و مصلحت بندگان، عوامل افزايش رزق و روزي و عوامل کاستي و نقصان روزي بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب  با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

معرفی کتاب با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

نویسنده این کتاب ناصر یوسفی، هنگامه بازرگانی است. این کتاب توسط انتشارات کارگاه کودک منتشر شده است.
معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد.
معرفی کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت»

معرفی کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت»

مؤلف در این اثر بر آن است تا با بررسی موشکافانه نظریات مختلف حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و نقد و تبیین متون روایی و اسلامی (با تکیه‌بر آراء ملاصدرا) در نهایت به دیدگاهی جامع در خصوص نظریه تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد...
معرفی کتاب بازی‌های خلاق 𨍥 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

در این مجموعه با نگاه ریشه‌ای به مقوله ورزش و تلفیق آن با آموزه‌های دینی و ارزشی، ضمن ارائه تعریفی از بازی و انواع آن، فوائد این بازی‌ها ارزیابی شده است. همچنین فهرست جالبی از انواع بازی‌ها و نحوه انجام آنها در مدارس تهیه شده است...
معرفی کتاب تعلیم و تربیت بصیرت گرا

معرفی کتاب تعلیم و تربیت بصیرت گرا

كتاب حاضر است كه مي تواند نمايان گر ديدگاهي در عرصه تربيت اسلامي باشد كه با آن چه تا به امروز در كشور ما و بسياري از سرزمين هاي اسلامي در جريان بوده، تفاوت هاي اساسي دارد و در آن بر معناي خاص از عقل و تعقل، ضرورت پرورش تعقل و اتخاذ روش عقلاني در تربيت تأكيد فراوان وجود دارد.
Powered by TayaCMS