اهمیت «محافظت عبادات از تصرف شیطان» از نگاه امام خمینی(ره)

اهمیت «محافظت عبادات از تصرف شیطان» از نگاه امام خمینی(ره)

یکی از مهمّات آداب قلبیة نماز و سایر عبادات از امّهات، آداب قلبیّه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است. محافظت آن است از تصرّفات شیطانی؛ و شاید آیة شریفه که می‌فرماید در وصف مؤمنین: الذین هم علی صلواتهم یحافظون[1] اشاره به جمیع مراتب حفظ باشد که یکی از آن مراتب، بلکه اهمّ مراتب آن، حفظ از تصرّف شیطان است.

و تفصیل این اجمال آن است که پیش اصحاب معرفت و ارباب قلوب واضح است که چنانچه ابدان را غذایی است جسمانی که بدان تغذّی کنند و باید آن غذا مناسب حال و موافق نشئة آنها باشد تا بدان تربیت جسمانی و نموّ نباتی دست دهد، همین‌طور قلوب و ارواح را غذائی است که هر یک به فراخور حال و مناسب نشئة آنها باید باشد که بدان تربیت شوند و تغذّی نمایند و نموِّ معنوی و ترقّیِ باطنی حاصل آید. و غذای مناسب با نشئة ارواح، معارف الهیّه از مبدأ مبادی وجود تا منتهی النهایة نظام هستی است؛ چنانچه در تعریف فلسفه، اعاظم ارباب صناعت فرمودند: هی صیرورة الانسان عالماً عقلیا مضاهیاً للعالم العینی فی صورته و کماله.[2] و این اشاره است به همین تغذّی معنوی، چنانچه تغذّی قلوب از فضایل نفسانیّه و مناسک الهیّه است.

و باید دانست که هر یک از این غذاها اگر از تصرّف شیطان، خالص باشد و با دست ولایت‌مأبی رسول ختمی و ولیّ‌الله اعظم صلوات‌الله‌علیهماو‌آلهما فراهم آمده باشد، روح و قلب از آن تغذّی کنند و به کمال لایق انسانیّت و معراج قرب الی‌الله نائل شوند. و خلوص از تصرّف شیطان که مقدّمة اخلاص است، به حقیقت حاصل نشود؛ مگر آنکه سالک در سلوکش خداخواه شود و خودخواهی و خودپرستی را که منشأ تمام مفاسد وامّ‌الأمراض باطن است، زیر پا نهد؛ و این به‌تمام‌معنی، در غیر انسان کامل و به تبع او در خلّص أولیا علیهم‌السلام، در دیگر اشخاص میسور نیست. ولی سالک نباید مأیوس از الطاف باطنة حق باشد که یأس از رَوْح‌الله،[3] سرآمد همة سردی‌ها و سستی‌ها است و از اعظم کبائر است؛ و آنچه از برای صنف رعایا نیز ممکن است، قرّة‌العین اهل معرفت است.

پی‌نوشت‌ها

[1]. «آنان که بر نمازهایشان محافظت دارند» (معارج: 34، مؤمنون:9).

[2]. «فلسفه گشتن انسان است به قالب جهانی عقلی (چنان‌که در صورت و کمال) همانند جهان خارج گردد.» ملاصدرا و اتباع او این عبارت را در تعریف فلسفه آورده‌اند و قید «فی صورة و کماله» را برخی بر آن افزوده‌اند.

[3]. P...لَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَO؛ «از رحمت خدا نومید نشوید؛ زیرا از رحمت خدا نومین نمی‌شوند؛ مگر کافران» (یوسف: 87).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

معرفی کتاب آموزش مفاهیم دینی (همگام با روان‌شناسی رشد)

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد.
معرفی کتاب بازی‌های خلاق 𨍥 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

در این مجموعه با نگاه ریشه‌ای به مقوله ورزش و تلفیق آن با آموزه‌های دینی و ارزشی، ضمن ارائه تعریفی از بازی و انواع آن، فوائد این بازی‌ها ارزیابی شده است. همچنین فهرست جالبی از انواع بازی‌ها و نحوه انجام آنها در مدارس تهیه شده است...
معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

معرفی کتاب روان‌شناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی

کتاب «روان‌شناسی و تبلیغات» به بررسی دانش تبلیغات به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «ارتباطات» و «روان‌شناسی اجتماعی» پرداخته است و با تدوین ساختاری مبتنی بر ارکان تبلیغات، به آن دسته از قانون‌های روان‌شناسی که در تبلیغات کاربرد دارند، اشاره دارد.
Powered by TayaCMS