گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی بخشی با موضوع تحلیل و بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره ای در ابعاد مختلف (تربیتی، فرهنگی، سیاسی و ...)
پوستر نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

این نشست به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تاریخ پنجشنبه 1393/11/9 ساعت 10 صبح در سال همایش‌های این مرکز برگزار شد.

جامعه هدف این نشست مبلغین و همچنین مربیان دینی و مشاوران مدارس و موسسات و مراکز علمی و تبلیغی تعیین شد؛ مبلغین از بین حوزه‌های علمیه برادران و خواهران به صورت تصادفی و با هماهنگی معاونت پژوهش این حوزه‌ها شناسایی و دعوت شدند. نحوه دعوت از مربیان مدارس نیز با جلساتی که با ریاست آموزش و پرورش ناحیه چهار و تبیین اهمیت موضوع برای مربیان، دعوت صورت گرفت. تبلیغات در سطح موسسات و پژوهشگاه‌های و مراکز تبلیغی نیز صورت گرفت. با فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، معاونت فرهنگی ناجا و معاونت فرهنگی بسیج ناحیه قم نیز ارتباط برقرار و دعوت به‌عمل آمد. ‌همچنین از فعالان حوزه رسانه نیز دعوت شد تا در این جلسه شرکت نمایند.

در این نشست که همراه با پخش چند کلیپ تربیتی شروع شد، به‌صورت کلی به آسیب‌های ماهواره در ابعاد مختلف پرداخته شد. بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین سریال‌های ماهواره‌ای با نگاه سیاسی (تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی) و تربیتی (سبک زندگی غربی، تأثیرات بر تربیت کودکان و نوجوانان، از هم

پاشیدن نظام خانواده و غیره ) نیز از جمله موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود که تمام توضیحات همراه کلیپ و تصویر ارائه شد

آقای خوش رو

آقا خوش‌رو ابتدا درباره جنگ نرم توضیحاتی را ارائه دادند. ایشان افزودند که کمیته صلح جاری آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را پیگیری جنگ نرم بجای جنگ سخت دانسته است و این مسئله را بر اساس استراتژی دلتا دنبال می‌کند که بر سه محور تاکتیک‌های دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی استوا است.

ایشان ماهواره را کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین رسانه حال حاضر نامیدند. در ادامه ایشان درباره سبک‌ زندگی‌ای که شبکه‌های ماهواره به دنبال رواج آن در دنیا هستند توضیح دادند. ایشان گفتند ایالات متحده به دنبال رواج سبک زندگی آمریکایی (American Lifestyle) در دنیاست و برای این کار میلیاردها دلار هزینه کرده و از کشورهایی چون کره جنوبی و ترکیه نیز برای رسیدن به این هدف استفاده نموده است. همچنین شبکه «من و تو 1» را شبکه‌ای صرفاً جهت تغییر سبک زندگی نامیدند. همچنین آمارهایی قابل توجهی را نیز ارائه نمودند که از جمله آنها می توان به 566 مورد ترویج مشروبات الکلی و 618 مورد نمایش و ترویج عریانی در زنان در سریال‌های پخش‌شده از ماهواره در تابستان 93 اشاره نمود. همچنین تعدد مقولات در رده پوشش و آرایش نسبت به یکدیگر را در سریال‌های تابستان 93 بصورت 696 مورد ترویج عریانی، 42 مورد ترویج پوشش‌های نامتعارف، 4 مورد ارائه تعریف جدید از حجاب اسلامی و 2 مورد رواج مصرف‌گرایی در پوشش و آرایش عنوان کردند.

در ادامه ضمن پخش قسمت‌هایی از این سریال ایشان به گزارش توصیفی و تحلیلی سریال معاویه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرداختند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در این نشست حدود 115 نفر بود که از این تعداد حدود 50 نفر از مبلغین و 60 نفر از مربیان مدارس و جاهای دیگر شرکت داشتند و 5 نفر نیز از پژوهشکده بودند.

مبلغین حاضر در نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

دغدغه حضاری که با آقای دکتر خوش‌رو و آقای نیک‌داد صحبت می‌کردند ارائه راهکار تربیتی و بسته‌های آموزشی بود.

خروجی این نشست متن سخنرانی پیاده شده و دسته بندی شده و همچنین فیلم تدوین‌شده این نشست همراه با پرسش و پاسخ مدعوین است.

این نشست بازتاب خوبی در رسانه‌ها مثل رادیو پیام (مصاحبه آقای نیک‌داد) و رادیو معارف سراسری (مصاحبه آقای نیک‌داد) و همچنین سایت‌های خبری داشت. در این نشست نیز برگه نظرسنجی در بین مدعوین پخش شد که 74 برگه جمع‌آوری شد که جمع‌بندی نظرات به شرح ذیل است:

جدول فراوانی نظرات آن دسته از شرکت‌کنندگان در نشست که فرم نظرسنجی را تحویل دادند.

همچنین برخی از نکاتی که در فرم‌های نظرسنجی عنوان شده بودند به شرح ذیل است:
<

آمار نظرسنجی همایش

نمودار آمار نظرسنجی در همایش

  • راهکارهای مقابله با خطرات ماهواره در تمام سطوح جامعه؛
  • برنامه‌های مناسب برای دانش‌آموزان و والدین؛
  • نشستی با موضوع نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی مثل Line، whatsapp و ...؛
  • بررسی سریال‌های فارسی‌زبان ماهواره؛
  • ارائه مطالب به‌صورت مکتوب، سی‌دی و جزوه جهت استفاده در مدارس؛
  • درباره ماهواره و دین نمونه‌های خوبی ارائه کردند؛ ولی در مورد تربیت و سبک زندگی بیشتر به ارائه آمار پرداختند؛ ولی در کل مفید بود.
  • محور و موضوعاتی مانند اعتیاد، شیطان‌پرستی، فرقه وهابیت و بهاییت، علت افزایش آمار طلاق،‌ نقش مبلغان در تربیت اسلامی، خانواده، تربیت فرزند، روحانیت، تربیتی، تربیت فرزند، همسرداری، روابط خانوادگی، مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای، کودک و نوجوان نیز در نشست‌های بعدی بررسی شود؛
  • به لحاظ زمانی: تداخل با امتحانات حوزه داشت؛
  • اطلاع‌رسانی: تبلیغات در سطح شهر کم بود؛
  • موضوع بسیار مناسب به دلیل نیاز شدید جامعه در این زمینه؛
  • کیفیت علمی نشست بسیار مناسب است.
  • تبلیغات کم بوده، بیشتر باید بین مبلغین و مربیان تبلیغ شود.
  • مسائل تربیتی با ارائه راهکار بدون بررسی مسائل صرفاً سیاسی؛
  • کارگاه عملی برای آموزش‌وپرورش برگزار شود.
  • وقت و زمان جلسه کم بود.
  • شیوه‌های کاربردی جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای متولیان فرهنگ؛
  • بررسی آسیب‌های تربیتی ماهواره؛
  • برگزاری نشستی با موضوع «سواد رسانه‌ای» برای مبلغان و مربیان؛
  • نحوه پیشگیری از جنگ نرم و رسانه‌ای در خانواده‌ها؛
  • بیشتر شود و ساعت بیشتر / مطالب خیلی عالی بود؛ ولی به دلیل کمبود وقت به‌صورت سریع و ناقص بیان شد.
  • بررسی آسیب‌های سبک زندگی غربی و بیان آموزه‌های اسلامی از سبک زندگی اسلامی؛
  • بررسی آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودک و نوجوان
  • تداوم این نشست‌ها و بازخورد آن در سطح مدارس؛
  • بررسی برنامه‌های جایگزین بجای برنامه‌های ماهواره؛
  • موضوعات خوب است، فقط ریز موضوعات بیشتری بحث شود؛
  • عوامل گرایش مردم به برنامه‌های ماهواره نیز بررسی شود؛
  • از لحاظ علمی شخص سخنران بسیار عالی و خوب بود؛ بهتر است راهکارها هم ارائه شود؛
  • پیشنهاد می‌شود آمارهای و اطلاعات به‌صورت دقیق جهت استفاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS