کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»

کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»

نویسنده کتاب «نقد و بررسی سبک زندگی غربی»، فاطمه ابو ترابیان است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سال 1392 منتشرشده است.

این کتاب شامل 6 فصل است که فصل اول کتاب درباره کلیات است و فصل‌های بعدی به ترتیب شامل: معنا و مفهوم‌شناسی سبک زندگی، گونه و گستره‌شناسی سبک‌زندگی، چرایی‌شناسی سبک زندگی، نماد‌شناسی سبک زندگی و در پایان نیز به آسیب‌شناسی پرداخته است. در فصل دوم، بعد از مفهوم‌شناسی به سبک زندگی در لغت و اصطلاح، lifestyle)) عبارت از طرز و شیوه‌ زندگی که گرایش‌ها و ارزش‌های یک فرد یا گروه را نشان می‌دهد. عادت، نگرش‌ها، سلیقه‌ها، معیارهای اخلاقی، سطح اقتصادی و....، در این فصل تعاریف متفاوت و گوناگونی از سبک زندگی بیان‌شده است. نظریه آلفرد آدلر و مفاهیم اساسی در این نظریه که شامل: احساس حقارت، اصل برتری‌جویی، هدف زندگی، خود خلاق، خودآگاهی، علاقه اجتماع آمده است. نظریه آبرهام مزلو دراین‌باره نیز بیان‌شده است. در فصل سوم این کتاب نیز مباحثی همچون انواع سبک زندگی، سبک زندگی الهی و دینی و مادی‌گرایی، سوکولاریزم خردگرایی و غیره ‌آمده است. در فصول بعدی نیز به مطالبی از جمله علل ترویج سبک زندگی غربی، عوامل و ابزار‌های ترویج سبک زندگی غربی، سنت‌گریزی و غیره نیز آمده است.

در این کتاب سعی شده است تا بیان کند که فرهنگ زندگی، متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد. مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب‌وکار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و به‌عبارت‌دیگر به همه مسائلی برمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند. پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است؛ اما باطن آن سبک زندگی مادی، شهوت‎آلود، گناه آفرین و هویت زدایی ضد معنویت است. اصل اصالت‌لذت و اصالت‌منفعت به‌عنوان دو اصل اساسی جاری در زندگی مردم مغرب زمین‌بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‎گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‎شدن پایه و اساس تفکر را در مغرب زمین شکل می‌دهند. مفهوم سبک زندگی یعنی انطباق دادن یک رهیافت سبک داده‌شده در زندگی. سبک زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها، سلیقه‌ها و عملکردها دانست که فرد آن‌ها را به کار می‌گیرد، چون نه‌فقط نیازهاي روزمره او را برآورده می‌سازد، بلکه روایت خاصی را هم که وي براي هویت شخصی خود برگزیده است، در برابر دیگران تجسم می‌بخشد. عملکردهایی که در عرصه‌های مختلف زندگی ازجمله نوع پوشش، خوراك، زبان، ادبیات، مد، مصرف فرهنگی، رفتارهاي شخصی، نحوه‌ گذران زندگی و اوقات فراغت و... تجسم می‌یابند. امتیاز انسان بر سایر موجودات در آن است که نحوه و ماهیت رفتارهاي او نسبت سایر موجودات متفاوت به نظرمی‌آید.

به‌عبارت‌دیگر انسان‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که موجودات دیگر توانایی انجام آن را دارا نمی‌باشند. رفتار انسان‌ها همواره با تفکر، اندیشه و تدبر همراه می‌بخشد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت: عمل به معناي رفتار معنی‌دار و آگاهانه است؛ اما از سوي دیگر تلاش انسان براي ایجاد و برقراري ارتباط و رابطه با سایر اعضاي جامعه به میل طبیعی او به اجتماعی زندگی کردن مربوط می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر این تمایل انسان‌ها را به‌سوی ایجاد روابط با دیگران سوق داده و موجبات تداوم حیات اجتماعی جوامع را فراهم می‌سازد. شیوه‌ زندگی جدید، که طبعاً در حد خود، بیانگر فلسفه‌ای خاص نیز هست، به‌مراتب بیشتر از فلسفه‌ها و الهیات و یا ایدئولوژی‌های جدید و به نحوي مستقیم و بدون واسطه آن‌چنان بر جوانان مسلمان تأثیر می‌گذارد که می‌توان شواهد آن را تقریباً در همه‌ مراکز شهري بزرگ جهان اسلام و به‌طریق‌اولی میان جوانان مسلمانی که در مغرب، زندگی یا تحصیل می‌کنند، دید. شیوه زندگی جدید، بیانگر گریز جدي از هنجارها و معیارهاي دنیاي متجددي ست که تاکنون برقرار بوده و درعین‌حال، تالی منطقی همان هنجارهاست.پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهري است اما، باطن آن سبک زندگی مادي، شهوت‌آلود گناه آفرین و هویتزداي ضد معنویت است. اصل اصالت لذت و اصالت منفعت به‌عنوان دو اصل اساسی جاري در زندگی مردم مغرب زمین‌بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‌گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‌شدن پایه و اساس تفکر در مغرب زمین را شکل می‌دهند. سبک زندگی غربی به همراه نشانه‌هایی همانند سنت‌گریزی، دین‌گریزی، معنویت‌گرایی در زندگی فرد بروز می‌یابد و او را به بهره‌مندی از لذت‌های آنی سوق می‌دهد. و تأثیر زیادي در روابط جنسی و شهوت‌آلود وي دارد. ورزش و رسانه نیز دو نماد مهم از این شیوه و سبک زندگی می‌باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

خشونت در خانواده و نگرش معنوی اسلام به آن

این مقاله با هدف مشخص‌کردن مفهوم خشونت و دیدگاه‌های مختلف دربارة آن و همچنین نگرش اسلام به آن انجام شده است. روش تحقیق به‌صورت کتابخانه‌ای است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اعتقادات مذهبی، عامل مؤثری در پیشگیری از خشونت علیه زنان است...
Powered by TayaCMS