معرفی کتاب تربیت نامه

معرفی کتاب تربیت نامه

معرفی کتاب تربیت نامه (فرهنگ الفبایی و موضوعی تربیت فرزند)

نویسنده کتاب تربیت نامه( فرهنگ الفبایی و موضوعی تربیت فرزند) حسن صدری مازندرانی است. این کتاب توسط انتشارات مشهور منتشرشده است. این کتاب به 4000 راهکار عملی و مؤثر برای تربیت فرزند از کودکی تا نوجوانی پرداخته است. کتاب کودک نامه از عناوینی چون: «پاداش نوشاندن یک جرعه آب به کودک، توصیه به برداشتن کام نوزاد با آب فرات، نگه‌داشتن خانواده از آتش به‌وسیله امرونهی، آقا و سرور بودن کودک در هفت سال اول، پرهیز از ادب کردن به هنگام خشم و به ارث گذاشتن مال حلال از حقوق فرزند برگردن پدر» مدون شده است. این کتاب مطالبی در مورد «استحباب نشکستن استخوان عقیقه، پوشاندن اشتباهات از حقوق خردسال، تحصن اطفال سقط شده دم در بهشت و طلب ورود والدینشان، نماز والدین برای اصلاح فرزند، مسؤولیت والدین نسبت به اطاعت‌پذیری فرزند از خدا، پوشاندن لباس نورانی به والدین پاداش آموزش قرآن به فرزند، شاد شدن در روز قیامت پاداش شاد کردن فرزند و زیبایی هدف نشانه پاکی ولادت» را در خود جای داده است. از دیگر موضوعاتی که در این کتاب به آنها پرداخته شده «آموزش نوشتن، شنا، تیراندازی و ارث حلال، حقوق فرزند بر گردن پدر، تربیت خوب، بهترین هدیه پدر به فرزند، سه وظیفه پدر در حق فرزند، امر کردن پسر به نماز و شستن دست و صورت در هفت‌سالگی، بودن پسر در گرو عقیقه، تأثیر کندر در محبوب شدن دختر نزد شوهر، حسنه و نیکی بودن دختر، حقوق دختر بر گردن دختر و عنایت ویژه خدا به روزی دختر» است. در این کتاب در مذمت جلوگیری از بچه‌دارشان به خاطر سختی تربیت می‌خوانیم: «به نقل از بکر بن صالح: به امام کاظم علیه‌السلام نوشتم: من، پنج سال است که از بچه‌دار شدن، خودداری کرده‌ام و این به دلیل آن است که همسرم آن را نمی‌پسندد و می‌گوید: به خاطر کمی مال، تربیت آنان برای من سخت است. نظر شما چیست؟ امام علیه‌السلام در پاسخ نوشت: «فرزند طلب کن؛ زیرا خداوند روزی آنان را می‌دهد».

در این کتاب روایتی از پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله در مورد تأثیر کندر در زیادشدن عقل فرزند نوشته شده که فرمود: «به زنان باردارتان کندر دهید؛ زیرا عقل کودک را زیاد می‌کند.» در روایتی دیگر فرمود: «به زنان باردار خود، کندر دهید؛ زیرا کودک، اگر در شکم مادر با کندر تغذیه شود، قلبش محکم و عقلش زیاد می‌شود.

نویسنده در رابطه با بیزاری پیامبر از والدین بی‌اعتنا به واجبات فرزند نوشته است: «پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله به برخی کودکان، نگاه کرد و فرمود: وای بر کودکان آخرالزمان از دست پدرانشان. گفته شد: ای پیامبر خدا از پدران مشرکشان؟ فرمود: نه از پدران مؤمنشان که چیزی از واجبات را به آنان نمی‌آموزند و چون فرزندانشان، خود بیاموزند، آنان را باز می‌دارند و نسبت به آنان از (داشتن) چیز اندکی از دنیا راضی می‌شوند. من از آنان بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

 یادگیری کودکان به‌وسیله بازی

هر چه بازی و تفریح کودک بیشتر باشد شادی و سلامت او بیشتر است زیرا کودک در حین بازی تمام وجود و زندگی خود را تسلیم شادی و نشاط می‌کند و نیز از طریق بازی است که کودک خردسال راه و رسم سازندگی و معاشرت با اشخاص دیگر را یاد می‌گیرد. از راه تجربه می‌فهمد که اگر با دیگران همکاری و معاونت نماید می‌تواند برای خود دوستانی جلب کند و نیز یاد می‌گیرد که زمانی پیشرو و رهبر و گاهی پیرو و هوادار بودن ، خود نوعی تفریح و سرگرمی است. بازی با دیگران این فرصت را به او می‌بخشید که لذت بخشش و قبول پیشکش را نیز درک کند؛ زیرا این‌ها مسائلی است که کسی به کودک نخواهد گفت بلکه بایستی خود از راه تجربه یاد بگیرد و بکار بندد ( صفحه 157 ).

چاقی عامل بلوغ زودرس

یکی از نظریه‌هایی که می‌تواند چگونگی بلوغ را شرح دهد، تحریک شروع بلوغ توسط هورمون لپین است که در بافت‌های چربی ساخته شده و ترشح می شود. محققان معتقدند که دختران در هر نسل چاق‌تر و سنگین تر از نسل قبلی می شوند و میزان بافت های چربی بدنشان بیشتر می شود و به این ترتیب میزان هورمون لپین بدنشان بیشتر از نسل‌های قبلی می شود. به گفته دانشمندان دختران امروزی، شیرینی جات و تنقلات بیشتری نسبت به مادرها و مادر بزرگ هایشان می خورند و در عین حال میوه و سبزیجات تازه کمتر مصرف می کنند و شیرینی و چربی باعث چاقی می‌شود ( صفحه 171 ).

تغییرات روانی دوران بلوغ نوجوانان

این تغییرات در سه بعد هیجانی ، خلقی و رفتاری اتفاق می افتد. در بعد رفتاری: پرخاشگری و تند خویی، گوشه گیری و یا هر گونه فعالیت و رفتارهای گاه متضاد دیگر به دلیل تغییرات بلوغ و ناشی از تاثیرات هورمونی است.

در بعد خلقی: افسردگی نا امیدی ، غمگین ، شادی بی حد ، احساس تنفر از آشنایان و دوستان عدم تمایل به درس خواندن و علایمی دیگر ظاهر می شود که آنها هم به دلیل ترشحات هورمونی است . در بعد هیجانی: احساسات جدیدی در نوجوان ظاهر می شود . از چیزهای بسیار معمولی لذت  بی حد می برد . از مسائل بسیار مهم زندگی خیلی ساده و بی تفاوت عبور می کند . احساس می کند درس خواندن مهم ترین کار دنیا و یا برعکس عملی زاید و غیر لازم است و کم و زیاد شدن نمرات درسی مصیبتی بزرگ تلقی می شود. در این مورد هم نظیر دو مورد دیگر نقش هورمون های جنسی و صفات شخصیتی ارثی اثبات شده است و می بایست به نوجوان قبل از شروع علایم اطلاع کافی را داد تا بداند چرا این‌گونه شده است ( صفحه 197 ).

راه‌هایی جلوگیری از ترس کودکان

1 - به ترس‌های کودکان بیش از حد واکنش نشان ندهید.

2 – یک پاسخ منطقی به کودک می‌تواند جلوی پیشرفت ترس او را بگیرد.

3 – از مسخره کردن ، عصبانی‌شدن و انتقاد بی‌موقع ، پرهیز کنید تا اضطراب کودک را کنترل نمایید.

4 – از جمله چه بچه ترسویی ! استفاده نکنید.

5 – کودک را حمایت کنید تا اطمینان کند از چیزی که در اتاق می‌ترسد وجود خارجی ندارد.

6 – ترس کودک را ارزیابی کنید تا آگاهی بیشتری نسبت به ترس او بیابید.

7 – از کودک بخواهید میزان ترسش را مشخص کند تا بتوانید هنگام رویارویی او را در موقعیت‌های ترسناک کنترل کنید و ... ( صفحه 442 ). 

لوس شدن کودک

کودک لوس چند نشانه دارد

1 – توقع توجه بیش‌ازحد: کودک لوس انتظار دارد بیش‌ازحد به او توجه شود. بکوشید زمانی که در این اندیشه نیست، بیشتر به او توجه کنید تا نیاز عاطفی‌اش برآورده شود اما زمانی که انتظار توجه دارد، به او بی‌توجهی کنید.

2 – درخواست‌های غیرمنطقی و افراطی: او دائم درخواست دارد و توجه نمی‌کند که امکان پاسخگویی برای شما وجود دارد یا نه، بدین‌جهت گاهی هنگام آشپزی یا زمان فعالیت‌های دیگر شما خواسته‌ای را مطرح می‌کند و برای آن اصرار می‌ورزد . در چنین موقعیتی از روش سوزن گرامافون گیرکرده استفاده کنید؛ یعنی یک جمله ( وقتی کارم تمام شد ) را بعد از هر بار تقاضای او تکرار کنید . توجه داشته باشید که تسلیم گریه یا قشقرق او نشوید .

3 – بدخلقی و ناله برای هر چیزی: کودک لوس برای رسیدن به خواسته‌هایش بدخلقی و ناله می‌کند. در چنین موقعیتی برای سنین پایین ( زیر 6 سال ) از روش حواس‌پرت کردن استفاده کنید و برای سنین بالاتر استدلال بیاورید و اگر نپذیرفت، از اصل خاموشی استفاده کنید.

4 – حرکات بدنی خاص: کودک لوس انگشتانش را به هم می‌بافد، لب‌هایش را غنچه می‌کند و صدایش را می‌کشد. همین‌که نشانه‌های آغاز این‌گونه حرکات بدنی را مشاهده کردید، فعالیت مثبتی مانند خواندن شعر، سرود یا آیه و روایتی را که آموخته است، جایگزین کنید ( صفحه 721 ).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
بهداشت روانی از منظر آموزه‌های دینی

بهداشت روانی از منظر آموزه‌های دینی

در تعاليم اسلامى، روش‌هايى براى مقابله با فشارهای روانی و مشكلات و ايجاد سازگارى منطقى و بهنجار با فشارها و سختی‌ها توصيه شده است كه می‌توان آنها را در سه بخش روش‌هاى شناختى، روش‌هاى رفتارى و روش‌هاى معنوى طبقه‌بندى كرد...
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

نهج‌البلاغه علاوه بر مباحث تاریخی، اخلاقی، کلامی، فلسفی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و... به طب و درمان نیز اشاره کرده است. این مقاله دربارة راهکارهایی است که حضرت علی(ع) برای درمان دردهای اخلاقی و روحی توصیه نموده‌اند. از جملة این دردها می‌توان به افسردگی، ترس، شهوت، عیب‌جویی، تکبر، حسد، خشم، غفلت‌زدگی و شتاب‌زدگی اشاره نمود...
Powered by TayaCMS