عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

بعضی از عادات مانند ناخن جویدن، با انگشت مرتب روی میز زدن، انگشتان را صدا دادن، انگشت شست را مکیدن و حرکاتی هستند که ناخودآگاه انجام می‌شوند. دلیل آنها می‌تواند فشار روحی و یا بیکاری باشد. اگر می‌خواهید رفتار نادرست کودک ادامه پیدا نکند، نسبت به آن حساسیت نشان ندهید. به فرزندتان اعتمادبه‌نفس دهید و بگویید که او اگر اراده کند و بخواهد می‌تواند روی حرکات خود کنترل داشته باشد. او را تشویق کنید تا حرکت ناشایستش را تکرار نکند و برای خاتمه آن، به او قول جایزهای بدهید.

پیشگیری از مشکل

قبل از اینکه حرکت زشتی عادت فرزندتان شود، آن را از بین ببرید: اگر دیدید کودک شما حرکت ناشایستی می‌کند، او را صدا زده و به او بگویید کاری انجام دهد یا به او چیزی بدهید بخورد تا موقتاً حواس او را پرت کنید. می‌توانید یک کار و عادت خوب را که می‌دانید مورد علاقه او است جلوی راهش قرار دهید تا در درازمدت توجهش به آن جلب شده، مشغول شود و اتوماتیک وار عادت بد را فراموش کند.

هرچه عادتی بیشتر طول بکشد، جزو رفتار کودک شده و دیرتر از بین می‌رود. عادت زشت خود را ترک کنید: والدین الگوی رفتاری کودک هستند. اگر شما خودتان حرکات نادرستی انجام می‌دهید، مثلاً انگشتانتان را صدا می‌دهید، نمی‌توانید به فرزندتان بگویید که آن کار را نکند...

 حل مشکل

 کارهایی که باید انجام داد

برای ترک عادت نادرست فرزندتان راه‌هایی پیشنهاد کرده و قوانینی وضع نمایید: اگر ناخن‌هایش را می‌جود به او بگویید که همیشه ناخن‌گیر یا سوهان ناخن همراهش باشد تا ناصافی ناخن‌هایش را از بین ببرد. اگر انگشتانش را صدا می‌دهد یا می‌جود، بگویید که می‌تواند مدتی روی دست‌هایش بنشیند تا چند دقیقه بگذرد و او از آن کار صرف‌نظر نماید. قانونی بسازید که چه موقع و کجا می‌تواند حرکات ناپسندش را انجام دهد. بگویید: "تو فقط موقعی می‌توانی انگشتانت را صدا دهی که در اتاقت تنها باشی." به این صورت کودک نه‌تنها متوجه می‌شود که چه کارهایی نادرست است، بلکه راه‌هایی برای انجام ندادن آن نیز به او پیشنهاد می‌شود. او متوجه می‌شود که اگر مایل است آن کار را انجام دهد، بایستی به اتاقش رفته، تنها باشد و او مسلماً دوست ندارد این کار را بکند.

اگر تلاشی برای از بین بردن عادتش انجام داد، او را تشویق کنید: بگویید: "آفرین، تو روی دست‌هایت شسته‌ای." یا "عالیه - داری از ناخن‌گیر استفاده می‌کنی.

بعضی از عادات زشت را نادیده بگیرید: گاهی اوقات کودک حرکتی را چند بار انجام می‌دهد و بدون مداخله والدینش آن را تکرار نمی‌کند. در چنین مواردی بهتر است شما آن را نادیده گرفته و سعی کنید فکرتان را به کار دیگری مشغول کنید.

حرکت ناشایست فرزندتان را بپذیرید: اگر شما نگرانی خود را در این مورد نشان دهید، حرکت زشت او تشدید خواهد شد. کودک خود را همان‌طور که هست، به اضافه آن حرکت به خصوص، قبول کنید. در این صورت روی آن مسئله حساسیت زیاد به خرج نداده و این سوءتفاهم را برای فرزندتان ایجاد نمی‌کنید که او را به خاطر رفتار زشتش قبول ندارید.

کاری که نباید انجام داد

نهی کردن شما باعث نشود که کودک سعی کند جلب توجه کند: موقعی که فرزندتان مرتب پایش را به زمین می‌زند و شما می‌گویید: "آن کار را نکن، باعث خواهد شد که او باز هم برای جلب توجه شما آن را انجام دهد. وقتی آن کار را انجام نمی‌دهد، او را تشویق کنید. بگویید: "متشکرم که پاهایت را بی‌صدا روی زمین گذاشته‌ای." تا کودک سعی کند با انجام کار پسندیده، توجه شما را جلب کند( برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

آسیب‌ها و تهدیدهای اختلافات مذهبی در جهان اسلام

مقاله حاضر ضمن بررسی فلسفه تفاوت‌ها و تنوع‌های میان انسان‌ها، تنوع و اختلاف از دیدگاه اسلام و انواع اختلافات مذهبی را تبیین و سپس به عوامل پیدایش اختلاف و تفرقه مذاهب را به لحاظ درونی و بیرونی پرداخته و نتایج و آثار ناشی از آن را بیان می‌کند...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS