رفتار زشت کودکان و راه‌های پیشگیری از آن

رفتار زشت کودکان و راه‌های پیشگیری از آن

("چه کسی به آداب اهمیت می دهد؟")

مادر، چرا با من جلوی دوستانم مثل یک احمق رفتار کردی؟"

فرزند شما ناراحت است، چون در مقابل جمع او را وادار کرده‌اید کار زشتی که کرده عذرخواهی کند. گاهی در مقابل دیگران فرزندتان را مجبور می‌کنید تشکر کند و تا این کار را نکرد از سر موضوع نمی‌گذرید. می‌گویید: "پسرم خداحافظی و تشکر می‌کند، قبل از اینکه خودتان آن کار را کرده باشید. اشکال تربیتی با کودکان ۱۲-۶ ساله این است که آنها دوست دارند احساس بزرگی کنند، درحالی‌که شما شخصیت آنها را جلوی گروه خردکرده و تصویر ذهنی او را از خودش با نق زدن و سبک کردن او، خراب می‌کنید. می‌توانید موقعی که با او تنها هستید آداب معاشرت صحیح را بیاموزید. وظیفه او نسبت به دوست، معلم، جامعه و خانواده اگر با ملاطفت و دوستانه بیان شود، مؤثر خواهد بود.

پیشگیری از مشکل

الگوی رفتاری شایسته‌ای برای فرزندتان باشید: اگر برخورد شما با کودک صحیح باشد، یاد خواهد گرفت که خود نیز چنین باشد. وقتی می‌خواهید فرزندتان کاری را انجام دهد به‌جای جملات آمری، از پرسشی استفاده نمایید. "نمی‌خواهی کفشت را سرجایش بگذاری؟" به‌جای کفشت را سرجایش بگذار." گفتن لطفاً و "متشکرم" تأثير جمله را چند برابر می‌کند.

آداب میز غذا در خانه اجرا شود: منتظر نشوید تا هنگام غذا خوردن در یک رستوران یا نزد دوستان آداب غذا خوردن را به او بیاموزید. باید این کار مکرراً در منزل قوانینی برای رفتار خوب مشخص کنید: (آداب هر کاری از قبل به کودک آموخته شود. مثلاً: "آداب غذا خوردن سر میز غذا این است که..." یا "وقتی کسی را به ما معرفی می‌کنند باید ." او را برای رویارویی با موقعیت‌های جدید آماده می‌کند.

حل مشکل کارهایی که باید انجام داد

رفتار خوب فرزندتان را تشویق کنید: به کودک با چنین عباراتی پاداش دهید: "چنگالت را خیلی خوب گرفته‌ای" یا "آفرین - غذایت را خیلی تمیز می‌خوری : دهانت را باز نمی‌کنی." در این صورت او را تشویق می‌کنید تا به رفتار خوبش ادامه دهد

هنگامی‌که فرزندتان اشتباهی می‌کند، آداب را تمرین کنید: وقتی دیدید کودکتان با دست میوه‌اش را می‌خورد، به او کمک کنید دوباره طرز صحیح خوردن را به یاد آورد. بگویید: "متأسفم که فراموش کرده‌ای هلو را با چنگال بخوری۔ کار را خودتان دوباره انجام دهید تا کودک کار اشتباهش را تکرار نکند. آداب صحیح را در خانه انجام دهید: خودتان باید آداب انجام کارها رعایت کنید. به فرزندتان بگویید که اگر اشتباهی کردید، به شما گوشزد نماید. وقتی تا چیزی را به شما یادآوری کرد، تشکر کرده و سعی کنید رفتارتان را اصلاح کنید.

فرزندتان را از قبل آموزش دهید: باحوصله آداب صحیح را به او بیاموزید. به او بگویید که وقتی کسی زنگ می‌زند، مطمئناً دوست دارد که با شخص مؤدبی صحبت کند. اگر پدر یا مادر خانه نیستند، می‌تواند پیام یا شماره تلفن و اسم طرف را یادداشت کرده و آن را کنار تلفن قرار دهد. وقتی چنین کاری کرد، او را تشویق نمایید. می‌توانید یک‌بار وقتی می‌دانید کودکتان در منزل است، از بیرون به او تلفن بزنید - پیامی برای پدر بگذارید و مطمئن شوید که کارش را درست انجام دهد.

کارهایی که نباید انجام داد

برای اشتباه فرزندتان نق نزنید: نتیجه این تنها لجبازی و عصبانیت کودک است. بهتر است به‌جای قرقر کردن و ملامت از او بخواهید تا خودش بگوید بهتر بود چه‌کار کند. وقتی جواب صحیح داد، او را تشویق نمایید. فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید: گفتن: "چرا رفتارت مثل دوستت خوب نیست؟"، علاوه بر اینکه هیچ نتیجه‌ای ندارد، باعث خواهد شد که کودک رنجیده شده و از دوستش متنفر گردد. بهترین راه برای آموزش کودک این است که جملات به‌صورت مثبت بیان شوند.

در مقابل بدرفتاری‌های فرزندتان عصبانی نشوید: وقتی خونسردی خود را به خاطر رفتار ناپسند کودک در مقابل دیگران از دست می‌دهید، باعث خجالت و رنجش او می‌شوید. این کار به او نمی‌آموزد که بایستی چگونه خودش را اصلاح کند. در چنین مواردی اشتباه را به خاطر بسپارید و بعداً در فرصت مناسب به او گوشزد نموده، راه صحیح را به او بیاموزید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
عرفان اشو

عرفان اشو

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
Powered by TayaCMS