آسیب‌ها و جرائم فضای آنلاین

آسیب‌ها و جرائم فضای آنلاین

دانش‌آموزان اطلاعی از سایت‌های مفید و یا سایت‌هایی را که نباید بدان ورود یابند، کسب نکرده‌اند و چه‌بسا این عدم اطلاعات درست استفاده از فضای مجازی باعث شده است که فرزندان در جامعه از مؤلفه‌های دینی، تربیتی و فرهنگی دور شوند و هویتشان دچار تردید و آسیب شود؛ لذا توجه جدی مسئولان امر در خصوص ایجاد فرهنگ‌سازی صحیح ورود به فضای مجازی برای آحاد جامعه در شرایط ایمن لازم است تا از دغدغه والدین در این خصوص کاسته شود. در این زمینه با عنایت به اینکه داشتن روابط اجتماعی به‌صورت حضوری تأثیر شگرفی را در رشد و شخصیت سالم و متعالی انسان‌ها دارد، یکی از برگ خریدهای سلامت روان انسان‌ها و جامعه، وجود روابط مؤثر اجتماعی با دیگران است و استفاده افراطی ارتباط مجازی سلامت روان انسان‌ها را تهدید می‌کند. در فضای مجازی چهار حوزه آسیب وجود دارد که بیشترین جرائم و تخلفات و سوءاستفاده‌ها در راستای این چهار حوزه انجام می‌شود:

 

- حوزه خشونت که از طریق بازی‌های رایانه‌ای، روان فرزندان را تهدید می‌کند.

- حوزه فحشا و فساد که بی‌عفتی و بی‌بند باری را ترویج می‌کند.

- حوزه اعتیاد و گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و داروهای روان‌گردان و حتی اعتیاد ورود به فضای مجازی است.

- حوزه کلاه‌برداری که در استفاده فضای مجازی باید مراقب این حوزه‌ها باشند.

ورود افراطی به فضای مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و ایجاد افسردگی در جوانان و نوجوانان خواهد شد و از سوی دیگر موجب بروز مشکلات در روابط اعضای خانواده از جمله ایجاد تنش، مشاجره و درگیری شده که باعث ایجاد بی‌حرمتی و کاهش اعتماد به بزرگ‌ترها به‌ویژه والدین خواهد شد.

چنین مسائلی روان نوجوانان و جوانان را به‌هم‌ریخته و باعث افزایش ارتباطات مجازی بدون توجه به مسائل امنیتی می‌شود که زمینه سوءاستفاده از نوجوان و جوان و انحرافات دیگر او را فراهم می‌آورد، بدان دلیل که در فضای آنلاین هر فردی غریبه است و این امکان وجود دارد که فردی با سن بالا خود را دوست کودک قرار داده و آسیب‌هایی را ایجاد کند؛ لذا توصیه می‌شود، ارتباطات و گفت‌وگوهای حضوری اعضای خانواده در فضای خانواده بیشتر شده و گفتمان‌های خانوادگی تشکیل شود، همچنین روابط با اطرافیان و اقوام افزایش یابد و جلساتی ویژه به دور از موبایل و فنّاوری در فضای خانوادگی تشکیل شده تا ارتباطات حضوری و صمیمیت‌های خانوادگی گسترش یابد.

راهکارهای دوری دانش آموزان و کاهش آسیب‌ها

 -اولین توصیه گسترش روابط اجتماعی و تقویت این روابط با شیوه‌های مختلف (برگزاری جلسات، حل مسائل بدون وجود موبایل، خاموشی موبایل درمهمانی ها و صحبت رود رو و حضوری و...)  است.

-توصیه دیگر آموزش‌های لازم به خانواده و جوانان به‌خصوص آشنایی بیشتر والدین به این فضاها و کنار گذاشتن ارتباطات سنتی، راهنمایی و صحبت با فرزندان در خصوص استفاده بهینه از شبکه‌ها مجازی و برقراری ارتباط محکم و استواروصمیمی با فرزندان.

- تقویت باورهای دینی و اعتقادی خود در بین خانواده، با پررنگ شدن این باورها بچه‌ها کمتر در معرض آسیب‌های فضای اینترنت قرارمی گیرند.

- قراردادان رایانه خانوادگی در محلی که برای همه قابل مشاهده و دردسترس باشد.

-یک ساعت مختص اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان در طول شبانه‌روز است که والدین خودشان بازی‌های رایانه‌ای را برای کودکان انتخاب کنند.

-بازی‌های رایانه خشن عاملی مهم درافزایش میزان خشونت کودکان است تا جایی که امکان دارد از انتخاب این بازی‌ها پیشگیری کرده و انتخاب برنامه‌ها متناسب با سن و موردعلاقه فرزندان باشد.

 

- پر کردن اوقات فراغت فرزندان با ورزش، مهارت‌آموزی و ... و دوری از ایجاد فرصت بیکاری برای آنان، در این صورت دانش آموزان تا پایان تحصیلات عمومی حداقل سه مهارت شغلی رامی آموزند و همین امر موجب شده تا در آینده بیکار نشوند.

- سرمایه‌گذاری برای اشتغال کودکان در آینده که لازمه تحققق این امر کسب مهارت‌ها در زمان اوقات فراغت است.

-آموزش آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی به فرزندان برای کمک به استفاده ایمن از اینترنت است تا آنها اطلاعات شخصی خود و خانواده را در اختیار دیگران  قرار ندهند.

-شناخت والدین از علائم اینترنتی مثل کاهش روابط اجتماعی، عصبانیت و پرخاشگری در زمان قطع اتصال به اینترنت، افت تحصیلی، اختلال درخواب، رفتن به سراغ اینترنت در مواقع تنهایی، عدم تمایل به بیرون رفتن ازخانه مشکلات و ناراحتی‌های جسمانی و عضلانی و ... است که به بچه‌ها بیاموزند که اگربا مشکلی در فضای مجازی روبه‌رو شدند با آنها درمیان گذاشته و به‌هیچ‌عنوان مشکلات را با دوستان آنلاین خود که غریبه‌اند مطرح نکنند.

- غنی‌سازی برنامه‌های فراغت دانش آموزان متناسب با شرایط سنی‌شان که در این خصوص برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش را می‌طلبد که تا با مهیاکردن برنامه‌های اوقات فراغت متناسب با شرایط سنی، دانش آموزان شور و شوق در آن برنامه حضور یابند و نسبت به دورهم بودن و بالا بردن مشارکت‌های اجتماعی آنها از حضورشان در فضاهای مجازی کاسته شود.

دوران بلوغ در معرض آسیب‌های بیشتر

وقت‌گذرانی بدون کنترل دانش آموزان در فضای مجازی منجر به ایجاد هویت کاذب و زودگذر برای آنها می‌شود. متأسفانه در سال‌های گذشته دانش آموزان از فضای مجازی استفاده بی‌رویه می‌کنند و همین موضوع منجر به انزوای دانش آموزان شده است.

این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیرواقعی برای افراد ایجاد می‌کند و منجر به این می‌شود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی شوند؛ چراکه در فضای مجازی بیش از آنکه هویت برای فرد مطرح باشد، دانش‌آموز سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه‌های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.

اما آنچه درباره گرایش به شبکه‌های اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان و به‌ویژه دانش آموزان مهم به نظر می‌رسد این است که این قشر از جامعه به دلیل شرایط سنی که دارند از آسیب‌پذیری بسیار بالاتری برخوردارند و افرادی که دوران بلوغ را طی می‌کنند بیشتر از هر گروه دیگری در معرض آسیب هستند.

راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی همچون سایبر، لایه وات آب منجر به این شده که خانواده‌ها از هم دور شوند حتی ممکن است خانواده‌ها به‌صورت صوری و ظاهری دورهم جمع شوند، اما درهمان جمع نیز افراد خانواده هرکدام توجهشان به گوشی یا قبلت مایشان هستند.

لزوم آگاهی کاربران به حدود و حریم خصوصی 

فضای مجازی و رایانه امروز در زندگی ما انسان‌هاست و کودکان هم در این فضای مجازی بازی می‌کنند. دانش آموزان و دانشجویان و... به‌نوعی در این فضا هستند و به‌هرحال این محیط جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی اشخاص است، لکن نکته مهم نحوه استفاده صحیح و اصولی از این فضاست.

فضای مجازی به‌صورت شبکه‌های اجتماعی، امروز به‌صورت یک فنّاوری مدرن در اختیار قرارگرفته است، لازمه استفاده از این فنّاوری مدرن، داشتن فرهنگ استفاده از آن است و فقدان این فرهنگ آسیب‌های بسیاری را برجای می‌گذارد.

یکی از مشکلات برخی از کاربران ضعف اخلاق است. استفاده‌کنندگان این شبکه‌ها جوانان هستند و والدین این وسایل را برای فرزندان تهیه کرده، لکن لازم است که قبل از تهیه این ابزارها عنصر اساسی اخلاق را به فرزندان بیاموزند و با آموزش به آنها تفهیم کنند که نباید وارد حریم خصوصی دیگران شوند.

منبع:  پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

جايگاه انسان كامل در نظام هستي از منظر عرفا

اين نوشتار با روش توصيفي-تحليلي به جايگاه انسان كامل در نظام هستي ا ز منظر عارفان مسلمان پرداخته است. از منظر آنان انسان كامل، خليفه حق‌تعالي، قطب عالم امكان و واسطه دريافت فيض از حق‌تعالي است. به عقيده بسياري از عرفا، انسان كامل به منزله روح عالم هستي مي‌ماند؛ همان‌گونه که روح امور بدن را تدبير مي‌كند، انسان كامل هم امور عالم را تدبير مي‌نمايد؛ گرچه به لحاظ بشري خود وي توجه نداشته باشد. هرگاه انسان كامل از عالم دنيا به عالم آخرت منتقل شود، خزائن الهي نيز به آن عالم منتقل خواهند شد، بساط عالم ماده جمع خواهد شد و رستاخيز قيام خواهد كرد. اين باور اهل تصوف، با عقايد شيعي، بسيار هماهنگ است؛ زيرا روايات شيعي نيز در اين معنا، صراحت دارد كه هرگاه حجت خدا از روي زمين ارتحال يابد، زمين متلاشي خواهد شد؛ ويژگي‌هاي كه از زبان اهل تصوف براي اهليبت بيان شده است، حاكي از اين مطلب است كه از منظر آنان انسان كامل، منطبق بر اهلبيت (ع) مي‌شود.
حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي و تعينات آن

حقيقت متعالي، حقيقتي است كه از هر قيدي رها است؛ از اين حقيقت به غيب الغيوب و هويت مطلقه و وجود من حيث هو هو، نيز تعبير كرده‌اند. اين حقيقت در مرتبه اطلاق هيچ حكمي را نمي‌پذيرد، به همه موجودات نسبت يكسان دارد؛ اما از لازمه آن، علم به ذات و شعور به كمال ذاتي و اسمائي است. علم به ذات موجب، افتادن بي‌تعين در دام تعين مي‌شود.
جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

جایگاه عقل در نظام سلوکی عرفا

عقل در نظام سلوکی عرفا، دارای دو جایگاه مجزا است. عقل در مراحل ابتدایی سلوک هدایتگر، راهگشا و روشنگر است؛ اما در مراحل عالی‌تر سلوکشان هدایتگری و راهبری از عقلانیت و تعقل جدا می‌شود؛ در این راستا باید توجه داشت که منزلت عقل نفی نمی‌شود، بلکه عقلانیت در صیرورت وجودی عارف به امری فراعقلی و نه غیرعقلی تبدّل و تحول می‌یابد. متاسفانه نزد برخی راهروان طریق سلوک این امر به مثابه ضد عقلی بودن تعالیم عرفانی تلقی می‌شود، حال آن‌که میان امر فراعقلی و امر غیر عقلی تفاوت و تمایز معناداری است که می بایست مورد توجه و تأمل عرفان پژوهان و سالکان راه قرار گیرد؛ در این مقاله ضمن پرداختن به مفهوم انسان‌شناختی و وجودشناختی مفهوم عقل، به تفاوت و تمایز میان این دو ساحت اشاره و لوازم معرفت شناختی آن استخراج خواهد شد.
الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

الگو رویش اعتقادی افراد و جریانات از منظر قرآن کریم

قرآن کریم با استفاده از آیات خویش انسان را به‌سوی کمال سوق می‌دهد؛ پس باید بر طبق این فرمان‌ها روند زندگی را در مسیر رویش قرارداد. با بررسی و تحلیل الگوی رویش می‌توان اصلی‌ترین نقش را در خود فرد و آن جامعه جستجو کرد که ایمان را در درون خویش حس نمودند و فطرتشان علی‌رغم، القائات منفی افراد دیگر، ایشان را به این مسیر نزدیک نمودند، مانند همسر فرعون که با توجه به محیطی دور از معنویات، به دیندار شد...

پر بازدیدترین ها

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

رشد معنوی انسان از منظر قرآن و حدیث

این پژوهش نشان می‌دهد که ایجاد رابطه درست بین فرد و مسائل خود، ایجاد رابطه درست بین فرد و دیگران و ایجاد رابطه با خدا و کسب آرامش در پرتو آن از آثار رشد معنوی است؛ همچنین، تفکر، ایمان، انجام خوبی و ترک زشتی از علل رشد معنوی و جهل، کفرورزی و پیروی از شهویات از موانع رشد معنوی است.
عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

عناصر معنوی دین اسلام و علم روان‌شناسی در ایجاد سلامت روان

از مسائل مهم حوزه بهداشت روانی، سلامت روان است. اسلام و روانشناسی هدف، موضوع و راهکارهای مشترکی برای رسیدن به ‌سلامت روان یا همان فلاح و رستگاری ارائه می‌دهند. انسان موضوع مشترک دین و روانشناسی است و نقطه تلاقی راهکارهای اسلامی و روانشناسی در رسیدن به هدف مشترک این دو حائز اهمیت است. سازه‌های شفقت خود و ذهن‌آگاهی، محاسبه نفس، توبه و حضور قلب، هماهنگی هرچه تمام‌تر دین و روانشناسی را در رسیدن به‌سلامت روان و رهایی از اضطراب و دل‌مشغولی‌های حاصل از پیشرفت‌های فناوری نشان می‌دهد.
درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

درمان دردهای اخلاقی در نهج‌البلاغه

نهج‌البلاغه علاوه بر مباحث تاریخی، اخلاقی، کلامی، فلسفی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و... به طب و درمان نیز اشاره کرده است. این مقاله دربارة راهکارهایی است که حضرت علی(ع) برای درمان دردهای اخلاقی و روحی توصیه نموده‌اند. از جملة این دردها می‌توان به افسردگی، ترس، شهوت، عیب‌جویی، تکبر، حسد، خشم، غفلت‌زدگی و شتاب‌زدگی اشاره نمود...
انسان از منظر کریشنا مورتی

انسان از منظر کریشنا مورتی

کریشنامورتی در جای‌جای گفته‌های خویش به موضوع دانستگی اشاره می‌کند و سرانجام پند او این است که باید از هر دانستگی رها شد تا آزاد گشت و انسان شد...
حقیقت یوگا

حقیقت یوگا

در این مقاله با تکیه بر اصلی‌ترین متن یوگا، یعنی یوگاسوتره، حقیقت یوگا بررسی شده است و رابطه آن با آیین هندوییسم، اهداف و آثار آن مورد بررسی قرار گرفته است...
Powered by TayaCMS