معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

نویسنده کتاب زن در مقام مبلغ(درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن) حوریه بزرگ و محمدحسین هاشمیان است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است که در فصل اول کتاب به مفهوم‌شناسی تبلیغ، فصل دوم، مبلغ و تبلیغ؛ فصل سوم شاخصه‌های وجودی زنان، فصل چهارم به موضوع مبلغ زن و تبلیغ و در فصل آخر نیز به جمع‌بندی مطالب پرداخته است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است که: اما منظور ما از الگوی مطلوب چیست؟الگو برداشتی انتزاعی از دنیای واقعیات است؛ بازسازی و خلاصه‌ای از واقعیت که با دربرداشتن ویژگی‌های اصلی آن، شناخت ما را از واقعیت موردنظر تسهیل می‌کند. الگو را می‌توان مجموعه عناصری دانست که در یک چهارچوب مشخص با یکدیگر در تعامل هستند. این نظام از مبنا تا بنا نظمی منطقی و در حوزه تدوین، تبیین و تجويز ظرفیتی ویژه دارد و ساده و خلاصه بودن، داشتن قدرت نظم دهندگی توانایی بیان جنبه‌هاي اصلي و مهم پدیده موردنظر، هماهنگي و تطابق با واقعیت‌ها و تسهیل امر تحقیقات را می‌توان از ویژگی‌های یک الگوی خوب برشمرد.

در پژوهش حاضر، برای رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن، دو گام کلی دنبال شده است؛ ازآنجاکه مطلوبیت در هر الگو با توجه به مبانی اندیشه‌ای ناظر بر آن الگو، تعریف‌پذیر است، برای تأمین مطلوبیت الگو، در گام نخست، به آیات قرآن و تفاسیر المیزان، نمونه و نور و روایات و به‌مقتضای بحث، آراء رهبران انقلاب اسلامی رجوع کرده‌ایم که نتیجه این رجوع، در سه فصل اول، دوم و سوم نگاشته شده است.

در فصل نخست، به مفهوم شناسی واژه تبلیغ پرداخته‌شده است که درنهایت، به بیان تعریفی مختار درباره تبلیغ انجامید که بنای کار در سایر مراحل تحقیق خواهد بود.در فصل دوم ، فرآیند تبلیغ در چهار بعد «بایسته‌های اخلاقی مبلغ»، «مخاطبان مبلغ»، «شیوه‌های تبلیغ» و «عرصه‌های تبلیغ» دنبال و این چهار بعد، عناصر الگوی مطلوب برای مبلغان، به‌طور عام قلمداد شد. از دیگر داده‌های به‌دست‌آمده از آیات و روایات و همین‌طور برخی مطالعات روان‌شناختی، شاخصه‌های وجودی زن بود که در فصل سوم به آن پرداخته‌شده است. درواقع، این سه فصل از گام نخست و نظری تحقیق، لازمه و مقدمه رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن بود.

در گام دوم، باهدف عینی، انضمامی و کاربردی کردن مباحث نظری گام نخست، مصاحبه‌هایی با نخبگان حوزوی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان، به شیوه فردی و گروهی متمرکز صورت گرفت. مصاحبه گروهی متمرکز، مصاحبه‌ای با گروه کوچکی از افراد درباره‌ی یک موضوع خاص وقتی بسیار کارآمد برای گردآوری داده‌های کیفی است. در این شیوه، شرکت‌کنندگان نظرات یکدیگر را نقد، تعدیل و دیدگاه‌های غلط و افراطی را غربال می‌کنند و به‌این‌ترتیب می‌توان میزان توافق و اجماع نسبی درباره دیدگاه‌های مشترک را به‌سرعت دریافت." سلسله جلسات مصاحبه گروهی در پژوهشکده باقرالعلوم * در چهار جلسه دوساعته صورت گرفت و موضوع هر جلسه یکی از ابعاد چهارگانه الگو بود. با توجه به اینکه هدف از تشکیل جلسات، معنادار کردن داده‌های نظری گام نخست مبتنی بر مطالعات و تجربیات شرکت‌کنندگان در جلسه بود، پیش از جلسه، داده‌های گام نخست به‌صورت خلاصه در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرار داده می‌شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
Powered by TayaCMS