معرفی کتاب تربیت دینی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

معرفی کتاب تربیت دینی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

نویسنده کتاب تربیت دینی و جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات سید مهدی سجادی است. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه تربیت مدرس منتشرشده است. این کتاب شامل 5 فصل است.

 در مقدمه این کتاب آمده است که تأثیر جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات بر موضوعات اجتماعی، به‌ویژه تربیت و تربیت دینی غیرقابل‌انکار است. بر اساس یافته‌های علمی مرتبط با موضوع، این حقیقت آشکار شده است که جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یک فرایند، سه جنبه اساسی رادار است: جنبه معرفت‌شناختی، جنبه روش‌شناختی و جنبه مربوط به محتوی. جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات با گستراندن و تسریع جریان انتقال اطلاعات، جایگاه و نقش واقعی دانش را تحت تأثیر قرارداده و نتیجتاً دانش را با اطلاعات همسنگ و هم ارزش می‌کند. همسنگی و برابرسازی دانش با اطلاعات، خود چالش‌هایی را برای فرایند تربیت دینی که به نوعی به جایگاه متمایز و متعالی دانش تکیه می‌زند، فراهم می‌سازد.

 در فصل اول کتاب به تأثیر برابری دانش با اطلاعات بر فرایند تربیت دینی اشاره شده است. ملاحظات روش‌شناختی، جنبه دوم جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات محسوب می‌شود. اینترنت از عناصر اصلی ملاحظات روش‌شناختی روند جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است که نقش حیاتی و منحصر به‌فرد را در حیطه روش‌های آموزش و یادگیری ایفا می‌کند. رواج اینترنت، در واقع به معنای تغییر در فضاهای روش‌شناختی سنتی است که بر فرایندهای تربیتی غلبه یافته‌اند و همچنین به معنای ایجاد فضای جدید روشی؛ همچون فضای ریزوماتیک در حوزه روش‌شناسی تربیتی است. اینترنت به‌عنوان یک ریزم، چالش‌هایی را متوجه شیوه‌های سنتی و رایج تربیت دینی می‌سازد که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته شده است. دیگر جنبه جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات خلق فضاهای یادگیری ابر متنی به‌جای یادگیری منحصر به متن در حوزه تربیت دینی است که البته خود به چالش‌هایی در زمینه فرایند تعلیم و تربیت دینی صرفاً مبتنی بر متن مکتوب منجر خواهد شد. این موضوع نیز در فصل سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس آنچه که در سه فصل اول کتاب بدان اشاره شده است، در فصل چهارم، سعی نگارنده بر این است تا رویکردهای تربیت دینی را که متناظر و متناسب با پیامدهای چالش برانگیز جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است، مورد بررسی قرار داده و در نهایت رویکرد مختار خود را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در واقع سوال اصلی که در این فصل مورد توجه قرار می‌گیرد، ناظر بر رویکردهایی از تعلیم و تربیت دینی است که تنها تحت تأثیر پیامدهای جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و از منظر اقتضائات آن موضوعیت می‌یابند. هدف از بررسی این موضوع نیز یافتن رویکرد منطقی مواجهه با چالش‌های منفی جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و پاسخ به چالش‌های مثبت آن می‌باشد. در این فصل عناصری از رویکرد مختار همچون اهداف، روش‌ها و برنامه درسی و ویژگی‌های آنها متناظر با تأثیرات جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز مدل مطلوب تعلیم و تربیت دینی مورد نظر را همراه با ویژگی‌های عناصر آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

نگاهی به دغدغه‌ی معنویت‌گرایی در سینمای غرب

قصه‌گویی در فیلم‌ها، الهام‌گرفته از قصه‌های بزرگان دینی و کتب آسمانی است. همان‌گونه که در کتب آسمانی از زبانی هنرمندانه و پرداختی داستان‌گونه برای بیان مفاهیم معنوی به مخاطبان استفاده شده است؛ برخی از نظریه‌پردازان نیز معتقدند امروزه ...
Powered by TayaCMS