معرفی کتاب براهین اثبات وجود خدا

معرفی کتاب براهین اثبات وجود خدا

کتاب براهین اثبات وجود خدا توسط محمد حسین فاریاب، سید علی هاشمی، سید احمد حسینی نوشته شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

 این کتاب مشتمل بر 9 فصل است که هر فصل اختصاص  به یک برهان دارد که به ترتیب این براهین عبارتند از:  برهان نظم،  فطرت، تجربه دینی، امکان و وجوب، برهان صدیقین، وجودی، حدوث، حرکت، اخلاقی.

در مقدمه این کتاب آمده است که:  کندوکاو درباره آفریننده جهان - که در زبان فارسی او را خدا می‌خوانیم - همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری بشر بوده است. برخی وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال شمرده‌اند، گروهی وجود او را اثبات‌ناپذیر پنداشته‌اند و دسته سوم برای اثبات هستی وی، به دلیل یا ادله‌ای تمسک جسته‌اند. در این نوشتار ضمن تبیین رایج‌ترین برهان‌‌های اثبات وجود خداوند، اشکالات طرح شده نیز بررسی می‌شوند. در آغاز خواننده را به چند نکته توجه می‌دهیم. همان‌گونه که اشاره شد، گروهی از اندیشمندان شرقی و غربی، وجود خدا را بدیهی و بی نیاز از استدلال می‌شمارند؛ چنان که علامه طباطبایی در تعليقات خود بر اسفار، پس از ارائه تقریری از برهان صدیقین می‌گوید: «من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروری عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة». بدیهی بودن وجود خدا خواه به علم حصولی مستند شود و خواه به علم حضوری -چنانکه است. به معنای نادرستی یا بیهودکی استدلال بر وجود عقلی می‌تواند غافلان را هوشیار و نادرستی دیدگاه ‌اشکار سازد. گفتنی است که برخی از اندیشمندان مسیحی بی‌نیازی از اثبات را با بدیهی بودن ملازم نمی‌دانند و بر این باورند که وجود خدا بی نیاز از اثبات در  عین حال، غیر بدیهی است. شمار ادله‌ای که برای اثبات وجود خدا اقامه شده و در این نوشتار آمده است با در نظر گرفتن تقریر‌های گوناگونشان به ده‌ها فقره می‌رسد. برخی از این ادله را باید به کلی بی‌اعتبار دانست آنها از اعتباری نسبی برخوردارند و دسته سوم کامل و عاری از عیب به نظر می‌آید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...
Powered by TayaCMS