معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

نویسنده کتاب نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا، حمزه شريفي دوست است. این کتاب توسط موسسه فرهنگي بهداشت معنوي – عصر آگاهي منتشر شده است.عناوین این کتاب شامل تاریحچه، یوگا در ایران، ماهیت یوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مبانی یوگا( کندالینی، چاکراها و نادی‌ها).تامل و نقد. در تاریخچه این کتاب آمده است: يوگا يا به عبارت فارسي «جوک» که از طرفي به عنوان ورزش و از طرفي ديگر به عنوان راه حقيقت مورد توجه است؛ در کشورها نوظهور مي­باشد؛ اما به اعتقاد هندوها سابقه­ طولاني 2000 ساله دارد. امروزه يوگا، در مناطق مختلفي از جهان آموزش داده مي­شود. مهم­ترين کشوري که يوگا در آن جايگاهي ويژه دارد، کشور هند است؛ به گونه­اي که مراکز آموزش يوگاي بيجاي هندي از سوي دولت بعنوان دانشگاه علمي – بين المللي آموزش يوگا شناخته شده است. پتنجلي مؤسس يوگاست که حدود قرن دوم قبل از ميلاد، مباني و مسائل مربوط به يوگا را مدون نموده است. فلسفه­ي نظري سانکيهه که يکي از مکاتب فلسفي هند است، اساس و پايه يوگا مي­باشد.

وينتي کاپيلا، فلسفه سانکيهه را پايه­ريزي کرد. يوگا در حقيقت، جلوه عملي اين فلسفه است. سانکيهه، فرضيه­هاي اثبات خدا را تجزيه و تحليل نموده، و آن را براي اثبات خدا ناکافي دانسته است و . . .

نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا عنوان کتابي است که حمزه شريفي دوست آن را به نگارش درآورده است و در آن به ماهيت يوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مباني يوگا و نقد آن مي­پردازد. مؤلف در ابتدا به يوگا در ايران مي­پردازد و مي­گويد: يوگا امروزه در کشور ايران از فضاي کتابخانه و باشگاه­هاي ورزشي گذشته و به محيط کوچه و بازار و محيط کار و اماکن آموزشي و مدارس سر درآورده است. . .

با سيري گذرا در فضاي مجازي، روشن مي­شود که يوگا به زبان فارسي حجم بالايي را به خود اختصاص داده است؛ به گونه­اي که با جست و جوي ساده در اينترنت در مورد واژه يوگا، بيش از 530 هزار يافته و نتيجه در باب يوگا، فقط به فارسي پيدا مي­شود و بيش از 500 مطلب به زبان فارسي در سايت­ها و وبلاگ­ها يافت مي­گردد و . . .

امروزه آنچه در ايران از نظر عملي مورد تبليغ و آموزش قرار مي­گيرد را جايوگا و هاتايوگاست. نگارنده درباره­ي ماهيت يوگا و مراحل آن چنين مي­گويد: يوگا در بالاترين سطح به ادعاي آگاهي وحداني عارف اشاره دارد که در آن، فرد از من (نفس) خارج مي­شود و سرشت روحاني او شکوفا مي­گردد. فرايند يوگا را هشت مرحله شمرده­اند:

. 1 ياما: اعمال و رفتاري که عموم بايد انجام دهند.

2. نياما: اعمال و روش­هاي شخصي.

.3 آسانا: حرکات.

.4 پراناياما: کنترل نفس.

.5 پراتي­هارا: اعمال فکري و کنترل احساسات.

6 .دهارانا: تمرکز.

7 .ديانا: مدي تيشن.

8. سامادهي: خودشناسي و حقيقت.

در يوگا، انجام دادن سه مورد اول، مورد اهتمام همگاني است و با هدف سلامت جسمي و تفکر آگاهي ساز، بدان­ها عمل مي­شود. سه مرحله­ي آخر در يوگا، يوگاي دروني نام دارد. نگارنده در ادامه به برخي از اصطلاحات و مباني يوگا پرداخته و در بخش آخر به نقد آن مي پردازد و مي­گويد: برخلاف آنچه مدعيان يوگا مي­گويند، يوگا نه مکتبي روان محور است و نه مکتبي روح گرا، بلکه مسلکي است اساساً «تن محور»؛ چرا که اين مبنا را يوگا از آئين تنتره گرفته و بدنامي آئين تنتره از اين نظر چنان شهره است که مثل گرديده و بدون شک يکي از علل ناشناخته ماندن تنتره و عدم توجه محققين اديان هند به اين آئين، نگاه انحصاري مکتب تنتره به جسم و تن انسان و غرايز جنسي آن است. در يوگا از يک طرف عنوان گرديده که رسيدن به کمال و رستگاري فقط با بيداري کندالسيني امکان پذير است، از طرف ديگر، اعتراف کرده­اند که پيروان ديگر اديان هم ممکن است با انجام دادن مناسک عبادي دين خود، به بيداري کندالسيني دست يابند و اين رستگاري با اجراي دستورهاي خالصانه اديان ديگر هم محقق گردد. در يوگا همچون ديگر اديان و معنويت­هاي هنري، مفهوم تناسخ تبليغ مي­شود. تناسخ از آموزه­ هايي است که از منظر اديان الهي مردود است و در دين اسلام قائل به تناسخ، در حکم کافر قلمداد شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
Powered by TayaCMS