آداب عبادت

آداب عبادت

قال الصّادق - علیه السّلام -: دوام علی تخلیص المفروضات و السّنن فانّهما الاصل،فمن اصابهما و ادّاهما بحقّهما فقد اصاب الکلّ، فانّ خیر العبادات اقربها بالامن واخلصها من الافات، وادومها وان قلّ، فان سلم لک فرضک و سنّتک فانت انت. و احذر ان تطأ بساط ملکک الّا بالذّلّ والافتقار والخشیة والتعظیم، واخلص حرکاتک من الرّیاء وسرّک من القساوة. فانّ النّبیّ - صلّی اللَّه علیه و آله - قال: المصلّی مناج ربّه. فاستح من المطّلع علی سرّک، العالم بنجواک وما یخفی ضمیرک. وکن بحیث یراک لما اراد منک ودعاک الیه، وکان السّلف لا یزالون من وقت الفرض الی وقت الفرض فی اصلاح الفرضین [جمیعاً]. وتری اهل الزّمان یشتغلون بالفضائل دون الفرائض کیف یکون جسد بلا روح؟ قال علیّ بن الحسین - علیهما السّلام -: عجبت لطالب فضیلة تارک فریضة، ولیس ذلک الّا لحرمان معرفة الامر وتعظیمه وترک رؤیة مننه بما اهّلهم لامره واختارهم له.

 

امام صادق (ع) فرمود:

در به جای آوردن اعمال واجب ومستحب همراه با اخلاص، مداومت نما وحدود آن را رعایت کن که این دو، اصل اند. پس کسی که به درستی وبه حق، آن ها را ادا نماید، همه چیز را دریافته وبه دست آورده است. بهترین عبادت ها، نزدیک ترین آن ها به امان (از عذاب) الهی، خالص ترین آن ها از ریا است وپیوسته باشد، اگر چه اندک باشد. پس، چنانچه عمل واجب ومستحب را به سلامت جای آوردی، عابدی ودر بندگی صادقی. چون به محضر خدا (مسجد) گام نهی توأم با فروتنی واظهار عجز وخشیّت از او وتعظیم حضرتش باشد. حرکات خویش را از ریا وباطن خویش را از قساوت خالص گردان، زیرا پیامبر (ص) فرمود: نماز گزار، با پروردگارش در حال مناجات است. پس، از آن کسی که بر باطنت آگاه است وبه نجوا وآنچه در درونت می گذرد، عالم است، حیا کن وچنان باش که تو را به آنچه فرا خوانده وبه سویش دعوت کرده است، مشغول ببیند. پیشینیان همواره فاصله میان دو فریضه را به اصلاح امور آن ها مانند اوراد واذکار و.... مشغول بودند، ولی امروز امر بدین گونه است که برای دست یابی به فضایل، فرایض ترک می شوند. چگونه می توان جسدی بدون روح داشت واز آن، چونان زندگان، بهره برد؟! علی بن الحسین (ع) فرمود: در شگفتم از طالب فضیلت، که برترین فضیلت ها را که همانا فرایض است، ترک کند ونپیمودن راه حق ونادیده گرفتن نعمت بندگی، که خدا آن را بر او ارزانی داشت، به سبب محروم بودن از شناخت امر الهی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

آسیب‌شناسی تبلیغات هنری در مواجهه با جنبش‌های معنوی

نگارنده در این مقاله قصد دارد بر اهمیت و سهم هنر، چه در معنای قبل از دوران مدرن و چه در معنای امروزی آن به‌ویژه بر هنر ادبیات (شامل: داستان، نمایشنامه، فیلمنامه) و هنرهای ترسیمی (که نقاشی اهم آنها است) و هنرهای نمایشی (شامل: فیلم، سینما و تئاتر) در تبلیغات دینی تأکید کند...

پر بازدیدترین ها

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

بررسی بازنمایی عرفان یهود در فیلم سینمایی شاگرد جادوگر

این مقاله با تلقی قبالا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی کرده است با بررسی موردی فیلم «شاگرد جادوگر»، روش‌های نامحسوس القا مفاهیم قباله‌ای، توسط رسانه‌ها را تحلیل کند...
تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

تربیت معنوی در انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟»

امروزه انیمیشن نقش مهمی در تربیت کودکان دارد. هر انیمیشنی جهان‌بینیِ‌ خاص خود را دارد که بر اساس فلسفه و فرهنگ هر جامعه و خالق اثر متفاوت است. «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» انیمیشنی است که ...
نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی

در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه‌ای، به این پرسش پاسخ داده شود: ارتباط بین عرفان و هنراسلامی چیست؟ و معنا چگونه با زیبایی‌های بصری محراب تلفیق و خود را نمایان می‌کند؟
جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

جنبش عصر جدید و نقش هنر و رسانه در گسترش آن

اگرچه عصر نوين در ابتدا به‌شکل یک جنبش به‌نظر می‌رسید، اما دیری نپایید که به بستری برای پیدایش و رشد هزاران «شبه‌جنبش معنوی نوپدید» تبدیل شد. شبه‌جنبش‌های مرتبط با عصر نوين به‌دنبال اهدافی نظیر ...
آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

آسیب‌شناسی هنر انقلابی از منظر مقام معظم رهبری (حفظه الله)

در این مجال تلاش شده تا به جایگاه و آسیب‌شناسی هنر و هنر انقلابی در اندیشه رهبری نهضت پرداخته شود. بدینسان، هفت محور پیرامون آسیب‌شناسی هنر انقلابی در فرموده‌های ایشان به‌دست آمده است...
Powered by TayaCMS