چرا باید مسأله سبک زندگی را مطرح کرد ؟

چرا باید مسأله سبک زندگی را مطرح کرد ؟

پرسش:

چرا باید مسأله سبک زندگی را مطرح کرد

پاسخ:

انتخاب سبک زندگی به عنوان زیر مجموعه­ ای نه چندان محدود از فرهنگ، هرگز از سر اتفاق و تفنن و صرف نو خواهی نیست بلکه دلایل چندی این موضوع را برجسته می­سازد:

الف) از منظر علوم اجتماعی و در میان مفاهیمی که در این حوزه رایج است، سبک زندگی طی صد سال و اندی سال که از کاربرد آن می­گذرد به صورتی فزاینده مور توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفته است. این توجه، به گونه ­­های مختلفی توضیح داده می­شود. سبک زندگی در آغاز با مباحث طبقه و منزلت اجتماعی پیوند خورد. اهمیت این مباحث در اوایل قرن بیستم این اصطلاح را برجسته ساخت زیرا از یک سو به نظر می­رسید سبگ زندگی فرصت تبیین­ هایی غیر مارکسیستی را در مباحث فراهم می­کند. از سوی دیگر بسیاری از جامعه شناسان این اصطلاح را در قالب شاخصه گویاتر و مناسب تر از شاخص ه­های رایج در مطالعه طبقه یا قشربندی اجتماعی می­دانستند.

لسلسی و همکاران سبک زندگی را مهمترین راه شناخت خودی از بیگانه در میان مردم معرفی می­کنند.

به موازات افزایش اهمیت مباحث تمایز و هویت یابی، سبک زندگی بیش از گذشته اهمیت یافت.هیل در این باب می نویسد: سبک زندگی هر فرد موقعیت او را در جامعه برای دیگران آشکار می­سازد...برای بسیاری از افراد تأثیر گذاری درست خیلی مهم تلقی می­شود؛ فقط کسانی که غنی، خود کفا یا دارای اعتماد به نفس بسیاری هستند می­توانند به تأثیر دارایی­ها، الگوی رفتاری و ظاهر خود بر دیگران توجهی نکنند.

از سوی دیگر سبک­ دهی زندگی ناشی از تنوع فرهنگ­ها و پاره فرهنگ­های قابل اقتباس و بالا رفتن میزان تسامح و تساهل یا آـنچه کثرت گرایی خوانده می­شود و همچنین تنوع کالاهای در دسترس و الگوهای مصرف است. رسانه­های جمعی و تبلیغات نیز نقش مهمی در ترویج تنوع در سبک­های زندگی و جلب نظر مردم به این مقوله داشته­اند و با افزایش حضورشان در زندگی مردم سبک دهی زندگی را در کانون توجه مردم قرار داده­اند. از این رو از مطالب بیان شده نشان می­دهد که سبک زندگی مبیّن بخشی از فرهنگ است که در جوامع امروزی نقش مهمّی در زندگی مردم بازی می­کند چرا که با مسائل کلیدی و حساسی همچون هویت (تمایز) فردی و اجتماعی و فعلیت بخشیدن به قدرت تشخیص و انتخاب یا حداقل ایجاد احساس آزادی عمل پیوند خورده است؛ مسائلی که پاره­ای از بنیادی ترین وجوه انسانی را بیان می­کند. بدین ترتیب اهمیت مفهوم سبک زندگی در این است که سطحی ترین لایه­های زندگی را (از آرایش مو و لباس گرفته تا حالت بیانی و ژست صورت و بدن) به عمیق ترین لایه­ های آن پیوند می­زند.

ب. بررسی منظومه­ای وسیع و پیچیده همچون فرهنگ و تحولات آن، نیازمند اول، محدود سازی و تیعیین مؤلفه­ ها، دوم، شاخصه سازی و سوم، روش بود و سبک زندگی این هر سه را در بر داشت. انسان شناسان و جامعه شناسان معمولا در مطالعه دین به بررسی الگوهای رفتاری­ای می­پردازند که بیشتر دینی تلقی می­شود (الگوهایی مانند احکام، اخلاق، تجربه ها، آیین­ها،و مناسک) اما به دیگر رفتارها کمتر توجه می­شود (مانند رفتارهایی که در محدوده زندگی روزمره می­گنجد از قبیل: تعارفات، شیوه ­های گفت وگو و خرید­های روزانه). در حالی که دلیلی برای بی­توجه ی یا توجه کمتر به این­گونه رفتارها دیده نمی­شود؛ به خصوص زمانی که روابط دین با دیگر پدیده­های فرهنگی-اجتماعی مورد مطالعه قرار می­گیرد. به خصوص اگر دینِ مورد مطالعه، دینی مانند اسلام باشد که در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی وارد شده و آموزه­هایی را ارائه کرده است. (برای مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب: دین و سبک زندگی؛ تألیف: دکتر محمد سعید مهدوی کنی.)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS