نکته ها

نکته ها

باسمه تعالی

مطالب حاضر بر گرفته از کتاب گُهربار و دلنشین «نامه‌ها برنامه‌ها» اثر علامّه حسن‌زاده( دامت افاضاته) است که هر نکته دری بسوی قرب الهی است.

نكته: تا دهن بسته نشد دل باز نمي‌شود. از سيِد كائنات( صلي الله عليه وآله وسلم) روايت است كه چون فرزندان و نبيره‌هاي آدم( عليه‌السلام) بسيار شدند در نزد وي سخن مي‌گفتند و وي ساكت بود، گفتند: اي پدر چه شد شما را كه سخن نمي‌گويي؟ گفت: اي فرزندان چون خدا جل‌جلاله مرا از جوارش به بيرون فرستاد با من عهد كرد و گفت: گفتارت را كم كن تا به جوار من بر‌گردي.

نكته: ظاهرت بايد طاهر باشد تا تواني ظاهر قرآن را مس كني و باطنت بايد پاك باشد تا تواني باطنش را دريابي( لا يمسّه الا المطهّرون).

نكته: اصل اين است كه ديدۀ دل ملكوت را بنگرد چنانكه ديدۀ سر مُلك را، در اين شگفت نيست، شگفت در نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد.

نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است.

نكته: هر كس زارع و مزرعۀ خود است و نيتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعه خويش چه مي‌كاري و در قول رسول( ‌صلي الله عليه و‌اله و سلم) الدنيا مزرعة الآخرة، تدبر كن.

نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك مناسب براي زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن بمثابت بذر افشاندن ( انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات).

نكته: جزا نفس عمل است( و لا تُجزون الّا ما كنتم تعملون).

نكته: تا گم نشدي چيزي در تو پيدا نشود.

نكته: آنکه اصطلاحات انباشته را علم دانست، فقد استسمن ذا ورم یعنی خیز افتاده پندارد که رستم دستان است.

  • برو ای خواجه خود را نیک بشناسکه نبود فربهی مانند آماس

بدان که بدن از نعمت­های بزرگ الهی است باید قدر این نعمت را دانست، مبادا بر اثر کفران چنین متاع گران‌بها به رایگان از دست برود. بدن وسیله ترقی و تعالی روان است، به مَثَل چون مرکبی است که روان بدان به وصول مقصد نائل می‌گردد ( کلوا و اشربوا و لا تسرفوا).

برادرم خلوت شب را بخصوص در وقت سحر از دست ندهد( و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا).

خویشتن را باش و پا در کفش این و آن نکن وگرنه جهان با این فراخی بر وی تنگ می­شود. بدان ه کثرت عمل ملاک تقرب نیست بلکه تفک و تعقل می­باید. و بدان که از آنسوی بخل و امساک نیست تا ندهند، بلکه از این جانب کوتاهی است که نمی‌گیرند، لذا تعبیرات الهی را می­بینی که از آنسوی می­فرماید( یُحبهم و یحبونه) و از این سوی می‌فرماید( نسوا الله فنسیهم. و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم انفسهم) .

مواظب باش که بی‌طهارت نباشی و بدان که با حالت جنابت خوابیدن کراهت دارد و هر وقت که وضو گرفتی تا برایت مقدور است دو رکعت نماز بخوان و از خدای متعال قرب و حضور طلب کن که مستجاب است و می‌تواند دو رکعت‌های بعد از وضوها را به‌جای نوافل یومیه قرار داد.

اکثر مردم بی‌دردند و باید هم باشند که( کلّا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون)، ( اکثرهم لا یعقلون)، ( و لکن اکثرهم لا یعلمون)، ( و لا تجد اکثرهم شاکرین). با دردمندان باش اگر چه کم‌اند و باید هم کم باشند ( و )قلیل ما هم و قلیل من عبادی الشکور و جاء رجل من اقصی المدینه.

برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را دریاب به قول جناب خواجه حافظ:

  • صد مُلکِ دل به نیم نظر می­توان خریدخوبان در این معامله تقصیر می­کنند

بیندیش که اگر کسی به دست خود چشم‌هایش را کور کرده است و به فرض در این نشئه، ابدی باشد در ظلمت نابینایی چه حالتی برایش خواهد بود، آنکه دلش را در اینجا به اِتباع شهوات نفسانی کور کرده است و ابدی که در پیش دارد و آنهم از صفات رذیله خود و آتش‌های درونی خود در عذاب باشد و از کرده‌های خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود؛ اعاذنا الله من شرور انفسنا. در آیه کریمه( و من کان فی هذه اعمی فهو فی الخره اعمی و اضل سبیلا) درست تدبر کن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
Powered by TayaCMS