معرفی کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم

معرفی کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم

 نویسندگان کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم، سید ابوالقاسم مهری نژاد و پریسا اصغری نژاد بلوچی  است. در کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم، احادیث و روایاتی از پیامبر (ص) و ائمه معصوم در خصوص تربیت جمع‌آوری شده تا زمینه آشنایی دانشجویان درس روانشناسی، رشد و هم‌چنین سایر خوانندگان این اثر با نحوه تربیت کودکان و نوجوانان از منظر پیامبر اسلام (ص) و دیگر معصومین فراهم  شود. اسلام کامل‌ترین دین وحی شده و آسمانی است که از انتخاب همسر، لقاح، انعقاد نطفه، مراقبت‌های دوران بارداری، تولد تا مرگ، آموزه‌ها، قواعد و راهنمایی‌های جامعی را به انسان ارائه داده است. برای تمام گرایش‌ها و برنامه‌های ژنتیک رفتاری انسان نقشه راه وجود دارد. در مکتب اسلام، انسان حیران و سرگردان و فاقد الگوی و راهنما نیست. قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، سیره و سنت پیامبر اعظم (ص)، معصومین، فطرت و عقل انسان حیات دنیوی را راهبری می‌نماید و دنیا و آخرت را به هم پیوند می‌دهند. انسان به دلیل برخورداری از کرتکس که زیربنای عصبی-زیستی ظرفیت‌های ویژه انسان همانند اراده، زبان، تعقل و تفکر و یادگیری و... است. در تمام سنین حتی در دوران پیری هم تغییر‌پذیر، آموزش‌پذیر و توبه‌پذیر است. ولی یادگیری‌ها و باور‌ها و عادات دوران کودکی و نوجوانی بنیادی به دشواری هم حذف شدنی نیستند.

 

علم روانشناسی اطلاعاتی درباره جهان‌بینی، ارزش‌ها، اعتقادات و دیگر مقوله‌های دینی و فلسفی ارائه نمی‌دهد و اساساً این مقوله‌ها جزء موضوع و روش تحقیق این علم نیستند. اما در توصیف زیرساخت‌های عصبی-زیستی، افکار، احساسات و رفتار و مکانیزم یادگیری، پردازش اطلاعات، الگوهای ارتباط عاطفی-اجتماعی، انگیزه‌ها، عادات، آسیب‌های روانی، روش‌ها و فنون تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات روان‌شناختی و روانی- زیستی پژوهش و نظریه‌پردازی راهکار ارائه می‌دهد. از این داده‌ها به چه نحوی و با چه جهان‌بینی‌ای استفاده شود رابطه با جهان‌بینی و دینی دارد که روانشناسی به آن اعتقاد دارد.

در بخشی از کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم می‌خوانیم:

نقل است که روزی پیامبر خدا (ص) با یارانش نشسته بودند که حسن (ع) و حسین (ع) درحالی‌که خردسال بودند، به‌سوی ایشان رفته و از سر و دوش ایشان بالا می‌رفتند، رسول‌ خدا (ص) گاهی سرشان را برای آنان پایین می‌آورد و گاهی آنان را می‌گرفت و می‌بوسید در این حال یکی از هم‌نشینان ایشان که با شگفتی به این رفتار نگاه می‌کرد به رسول‌ خدا (ص) گفت: «ای پیامبر خدا (ص) به یاد ندارم، هیچ‌گاه فرزندی را گرفته و بوسیده باشم». پیامبر خدا (ص) چنان از گفته آن مرد برآشفت که رنگش برگشت، پس به آن مرد فرمود: «اگر خداوند مهربانی را از قلب تو گرفته من با تو چه کنم؟ کسی که به کودکان ما مهر نورزد و بزرگان ما را گرامی ندارد از ما نیست.»

 در این کتاب موضوعاتی همچون: تربیت فرزند از دیدگاه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)؛ادوار تربیت کودک از نظر پیامبراکرم (ص)؛ قبل از تولد؛ غذای حلال؛ رعایت آداب زناشویی؛ مراقبت‌های ایام بارداری؛ اهمیت تغذیه در تربیت کودک؛مراحل تربیت کودک بعد از تولد؛اصل تکریم شخصیت کودک؛«احادیث» سیره پیامبر اکرم در تربیت فرزند...؛ تربیت دینی؛دیدگاه امام علی (ع) در پرورش فرزند؛ ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی علیه‌السلام:؛ هدف نهایی از تربیت فرزند؛ ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی (ع) و نگاهی بر سیره آن حضرت؛ روش تربیت فرزند؛ ضرورت توجه به معنویات؛ شیوه‌هاى اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان در فرهنگ اهل‌بیت(ع) و ... آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS