برای کمرنگ شدن عبادت فرزند چه کاری باید کرد؟

برای کمرنگ شدن عبادت فرزند چه کاری باید کرد؟

پرسش:

پسر 15 ساله‌ام در دوران کودکی عاشق عبادت بود، اما اکنون به جهت جاذبه‌هایی چون رایانه، عبادتش کمرنگ شده است، لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

دوره کودکی و نوجوانی را هرگز باهم مقایسه نکنید کودک به‌ویژه در 7 تا 10 سالگی به جهات عاطفی و احساسی و بیشتر خوشایند والدین به عبادت روی می‌آورد، ولی نوجوان به‌ویژه در سنین بلوغ عاطفه‌اش کمتر می‌شود و قوه عاقله و حس استقلال‌طلبی‌اش فزونی می‌یابد، بدین‌جهت دیگر برای والدین نماز نمی‌خواند و مایل است خود به ارزش عبادت برسد.

من برخلاف عقیده شما چندان معتقد نیستم که جاذبه‌های عصر حاضر چون رایانه سبب کمرنگ شدن عبادت می‌شود و اگر استفاده ازاین‌گونه ابزار درست با برنامه‌ریزی و نظارت باشد، نه‌تنها مانع عبادت و نزدیکی به خدا نیست، بلکه مشوق نیز خواهد بود. زندگی مسلمانان معتقد به دین در سرزمین‌های غربی، یعنی مهد این‌گونه جذابیت‌ها، دلیل بر این مدعا است.

استفاده از نرم‌افزارهای ارزشمند دینی که امروزه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی فراوان در دسترس است مانند نرم‌افزارهای آموزش ترجمه و حفظ قرآن کریم، آموزش نماز، فرهنگ واژگان و مفاهیم نهج‌البلاغه، برنامه‌های جذاب قرآنی، مداحی و... و سایت‌های ارزشی و جذاب مانند افق، ولایت، تبیان، نورنت ، ملاصدرا و... و نیز سایت‌های مربوط به کودکان و نوجوانان می‌توانند عاملی برای تثبیت ارزش‌های دینی باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS