اهمیت ائمه‌معصومین (ع) در سیر و سلوک

اهمیت ائمه‌معصومین (ع) در سیر و سلوک

بحث استاد و مرشد معنوی از مسائل مهم در سیر و سلوک عرفانی است. استاد یا انسان کامل در عرفان نظری کسی است که اسفار اربعه عرفانی را طی کرده باشد و در رأس همه‌ی این اساتید امام معصوم (ع) است، که از رسول اکرم (ص) تا حضرت ولی‌عصر (عج) همگی در بالاترین درجات ولایت الهیه قرار داشته و استاد خاص سلوک همه شیفتگان راه توحید به حساب می‌آیند. همه‌ی روندگان راه حقیقت، بدون اینکه نیاز به تشریفات مَن‌درآوردی مانند اعطای خرقه و تعیین جانشین بلافصل و غیره باشند، همگی در نهایت از راه باطن با ولایت کامل امام که قطب عالم امکان است به فیض توحید نائل می‌شوند.

 از این‌رو، استاد اصلی همه‌ی سالکان و پویندگان طریق محبت، حضرت حق امیرالمومنین (ع) و اولاد معصومین ایشان است.

بدین‌ترتیب، سالکانی که در طریق معرفت‌الله التزام همه جانبه به شریعت را اصل و الگوی خود قرار نداده باشند، با بی‌اهمیت شمردن بعضی از آداب و احکام شرعیه به‌تدریج زمینه انحراف را در میان پیروان خود طی خواهند کرد.

 این انحراف در آداب و اعمال و شعائر ظاهری از لباس‌پوشیدن و شکل ظاهری بدن و قیافه گرفته، تا انجام اعمال عبادی و اتخاذ شیوه‌های مختلف و غیرممدوح در مبارزه با نفس و حتی استفاده از آداب و سنن مربوط به سالکان غیرمسلمان اعم از اهل کتاب یا مرتاضان و غیره خواهد بود.

این امور گرچه جزیی و کوچک باشند؛ نخست، تأثیر خود را در همان حد و اندازه در خروج از طریق معنوی ائمه‌معصومین (ع) خواهند گذاشت. دوم اینکه باب خود رأیی و بدعت‌گذاری در دین را باز می‌کند. سوم اینکه به دست مخالفین و معاندین راه باطن و عرفان، بهانه و متسمسکی برای کوبیدن اصل راه فراهم می‌شود.

عدم التزام کامل به ظاهر دستورات شرعی و تمسک به روش ائمه اطهار (ع) فقط به معنی نادیده گرفتن بعضی آداب یا احکام ظاهری نیست، بلکه باز شدن باب تساهل در اینگونه امور منجر به پیدایش و بروز انحراف‌های بزرگتری در اصل شیوه‌های عملی - تربیتی و اتخاذ روش‌های غیر عادی مجاهده و مبارزه با نفس می‌شود، که چهره‌ای نامتعادل و نامناسب از طریق معنوی و باطنی اسلام را به نمایش می‌گذارد.

 

برگرفته از آیت الحق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نشست علمی

نشست علمی

سرمقاله

سرمقاله

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

مباني شريعت‏‌گريزي در عرفان‏هاي نوظهور

در این مقاله برخی از مبانی شریعت‌گریزی این فرقه‌های معنوی مثل انکار خداوند، دین‌ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‌هدف، ترویج اباحی‌گری و بی‌بندوباری را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهیم، تا پندارهای نادرست آنان کنار زده و نور حقیقت جلوه‌گر شود.
نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

نسبت عرفان و شريعت نزد عرفاي اسلامي

بررسى ديدگاه بزرگان عرفان نسبت به شريعت و احكام عملىِ دين
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد

پر بازدیدترین ها

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
نشست علمی

نشست علمی

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS