واگذاری امور به خداوند

واگذاری امور به خداوند

قال الصّادق - علیه السّلام -:

المفوّض امره الی اللَّه فی راحة الابد والعیش الدّائم الرّغد. والمفوّض حقّاً هو العالی عن کلّ همّة دون اللَّه تعالی، کما قال امیرالمؤمنین - علیه السّلام -:رضیت بما قسّم اللَّه لی - - - - - وفوّضت امری الی خالقی کما احسن اللَّه فیما مضی - - - - - کذلک یحسن فیما بقی وقال اللَّه - عزّ وجلّ - فی مؤمن آل فرعون: وافوّض امری الی اللَّه انّ اللَّه بصیر بالعباد. فوقیه اللَّه سیّئات ما مکروا وحاق بآل فرعون سوء العذاب.(79) والتّفویض خمسة احرف، لکلّ حرف منها حکم، فمن اتی باحکامه، فقد اتی به: التّاء، من ترک التّدبیر فی الدّنیا؛ والفاء، من فناء کلّ همّة غیر اللَّه؛ والواو، من وفاء العهد وتصدیق الوعد؛ والیاء، من الیأس من نفسک والیقین بربّک؛ والضّاد، من الضّمیر الصّافی للَّه والضّرورة الیه. والمفوّض لا یصبح الّا سالماً من جمیع الافات، ولا یمسی الّا معافی بدینه.

 

امام صادق (ع) فرمود: آنکه کار خویش به خدا واگذارد، در آسایش ابدی و عیش خوشی دائم باشد و کسی به حقیقت، دارای این صفت است که برترین مقصد او خدا باشد. امیر مؤمنان (ع) [با اشاره به این معنا] می‌فرماید: به آنچه خدای نصیبم کرد، راضی شدم - - - - - و امر خویش به آفریدگارم وانهادم چنان‌که خدا گذشته‌ام را نیک آورد - - - - - همان‌سان، آینده‌ام را نیک آورد و خدای - عزّوجلّ - درباره مؤمن آل‌فرعون چنین فرمود: و امر خویش به خدای واگذار، که خداوند نسبت به بندگان بیناست؛ پس، خداوند او را از نقشه‌های سوء آنان نگاه داشت و عذابی شدید بر آل فرعون وارد شد؛ و کلمه تفویض (واگذاری کار خویش به خدا) پنج حرف باشد و هر حرفی را حکمی است؛ پس آن‌کس که احکام آن را مراعات کند، به مرتبه تفویض رسیده است:

  1. حرف تاء ترک تدبیر [امور] دنیا باشد؛
  2. فاء فنای هر مقصودی که به غیر خدا معطوف کند؛
  3. واو وفای به عهد وصدق وعد است؛
  4. یاء تو را از خود مأیوس و به پروردگارت موقن کند؛
  5. ضاد ضمیر و باطنی را فراهم می‌آورد که برای خداوند، خالص و پاک باشد و ضرورت را در پیوستن به حق ببیند. شخص مفوّض شبی را صبح نکند، مگر آنکه از همه آفات سالم باشد و صبحی را شام نکند، مگر آنکه دین او به سلامت باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
سرمقاله

سرمقاله

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.
Powered by TayaCMS