معرفی کتاب روان‌شناسسی تربیتی

معرفی کتاب روان‌شناسسی تربیتی

نویسنده کتاب روان‌شناسسی تربیتی( روان‌شناسی آموختن و یادگیری) اسماعیل بیابانگرد است. این کتاب توسط انتشارات نشر ویرایش منتشر شده است. تعاریف «روان‌شناسی تربیتی» به «بالا بردن کیفیت تدریس و یادگیری در آموزشگاه» تعریف سومی است که بدان اشاره می‌شود و درمجموع، از دیگر تعریف رساتر و قابل دفاع‌تر می‌نماید. در این تعریف، نکات ذیل نهفته است:

الف. روان شناسی تربیتی شاخه‌ای است از تعلیم و تربیت و نه روان‌شناسی است.

ب. هدف روان‌شناسی تربیتی مطالعه رفتار نیست، بلکه تغییر در رفتار است و روشن است که هدف اخیر جنبه ارزشی و فرهنگی دارد.

ج. روان‌شناسی تربیتی تنها جنبه کاربردی ندارد، بلکه ضمن قوی بودن این جنبه، از انجام و هدایت تحقیقات محض و یا غیرکاربردی خاص خود نیز ناگزیر است. یادآوری این نکته لازم است که اصولاً ترسیم یک خط مشخص و باریک، بین علوم محض و علوم کاربردی، اگر غیرممکن نباشد، آسان هم نیست. علوم محض معمولاً دانش را برای دانش می‌جویند، درصورتی‌که هدف علوم کاربردی در کسب اطلاعات و یا دنبال کردن دانش توجه به تأمین نیازهای انسانی است. باآنکه اغلب تحقیقات در روان‌شناسی تربیتی از نوع دوم است، اما تحقیقات از نوع اول نیز کم نیستند و یکی از نمونه‌های روشن آن کار نسبتاً خوب بنیامین بلوم است که در کتاب او تحت عنوان ثبات و تغییر در مشخصات انسانی بیان شده است.

د. موضوع روان‌شناسی تربیتی «تدریس و یادگیری» است و مباحث این رشته از معرفت مستقیم و یا غیرمستقیم، به‌طورکلی بر محور این دو مفهوم دور می‌زنند. مقدّم داشتن تدریس بر یادگیری در تعریف مزبور تصادفی نیست؛ زیرا صرف‌نظر از اینکه این دو لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، اما در آموزشگاه همیشه اوّلی مقدّم بر دومی است. وانگهی در همه تعاریف ارائه شده از «تعلیم و تربیت» مفهوم تدریس تصریحاً و یا تلویحاً وجود دارد؛ مفهومی که متأسفانه در روان‌شناسی تربیتی معمولاً از آن غفلت می‌شود.

آنچه در این کتاب از تعریف روان‌شناسی تربیتی می‌خوانیم عبارتند از: "روان‌شناسی علم مطالعه‌ رفتار و فرایندهای ذهنی و روان‌شناسی تربیتی شاخه‌ای از روان‌شناسی است كه به مطالعه‌ دو موضوع مهم آموزش و یادگیری می‌پردازد. هدف روان‌شناسی تربیتی: 1- كمك به معلمان و مربیان به‌منظور آموزش بهتر. 2- كمك به دانش‌آموزان و فراگیران برای یادگیری مؤثر. 3- حل مشكلات و مسائل مربیان و دانش‌آموزان در فرایند آموزش و یادگیری، است". بر این اساس، كتاب حاضر این مباحث را شامل می‌شود: "روان‌شناسی تربیتی: علمی برای آموزش اثربخش"، "رشد شناختی"، "زمینه‌های اجتماعی و رشد هیجانی ـ اجتماعی"، "تفاوت‌های فردی"، "تنوع اجتماعی ـ فرهنگی و جنسیتی"، "یادگیرندگان استثنایی"، "رویكردهای رفتاری و اجتماعی ـ شناختی"، "رویكرد خبرپردازی"، "فرایندهای شناختی پیچیده"، "رویكردهای سازنده‌گرای اجتماعی"، "آموزش مهارت‌های تحصیلی به دانش‌آموزان"، "برنامه‌ریزی، آموزش و فناوری"، "انگیزش، آموزش و یادگیری"، "مدیریت كلاس درس" و "آزمون‌های استاندارد و آموزش".

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
سرمقاله

سرمقاله

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
Powered by TayaCMS