مضرات ریا و تظاهر

مضرات ریا و تظاهر

مضرات ریا و تظاهر

قال الصّادق(ع): لا‌تراء بعملک من لا‌یحیی و لا‌یمیت و لا‌یغنی عنک شیئاً. و الرّیاء شجرة لا‌تثمر الّا الشّرک الخفیّ و اصلها النّفاق. یقال للمرائی عند المیزان: خذ ثوابک و ثواب عملک ممّن اشرکته معی. فانظر من تعبد و من تدعو و من ترجو و من تخاف. و اعلم انّک لا‌تقدر علی اخفاء شیء من باطنک علیک و تصیر مخدوعاً بنفسک. قال اللَّه تبارک‌وتعالی: یخادعون اللَّه و الّذین آمنوا و مایخدعون الّا انفسهم و مایشعرون. و اکثر ما یقع الرّیاء فی البصر و الکلام و الاکل و الشّرب و المشی و المجالسة و اللّباس و الضّحک و الصّلاة و الحجّ و الجهاد و قراءة القرآن و سائر العبادات الظّاهرة. فمن اخلص باطنه للَّه تعالی و خشع له بقلبه و رأی نفسه مقصّراً بعد بذل کلّ مجهود وجد الشّکر علیه حاصلاً و یکون ممّن یرجی له الخلاص من الرّیاء و النّفاق اذا استقام علی ذلک فی کلّ حال.

 

امام‌صادق(ع) فرمود: عملت را به ریا آلوده مساز و آن را برای کسی که نه می‌تواند زنده کند و نه بمیراند و نه چیزی به تو رساند یا به تو زیانی رساند، عرضه مکن. ریا درختی است که جز شرک خفی ثمری ندارد و ریشه این درخت، نفاق است. چون [در قیامت] میزان بر پا شود، به ریاکار گفته شود: ثواب عملت را از همان که شریک من قرار دادی بگیر. پس بنگر چه کسی را می‌پرستی و می‌خوانی و به که امید داری و از که می‌ترسی. بدان که تو نمی‌توانی چیزی را در باطنت بر خود مخفی کنی و تنها خود را می‌فریبی. خدای تبارک‌وتعالی‌ می‌فرماید: [به ظاهر] خدا و مؤمنان را فریب می‌دهند؛ و[لی] جز خود کسی را فریب نمی‌دهند و خود نمی‌دانند. بیشترین ریا، در نگاه، گفتار، خوردن و نوشیدن، آمدورفت، مجالست، لباس، خندیدن، نماز، حج، جهاد، قرائت قرآن و سایر عبادات ظاهری واقع می‌شود. پس کسی که باطن را برای خداوند متعال، خالص و قلبش را خاشع سازد و پس از آنکه کوشش خود را در انجام فرایض مبذول داشت و به کوتاهی خویش در بندگی اقرار داشته باشد، عمل خود را مشکور خواهد یافت و چون کسی بر این حالت استقامت ورزد، امید است که از ریا و نفاق خلاصی یابد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

معنویت انسان‌انگار در افکار دیپاک چوپرا

نوشتار حاضر جستاري در نگرش‌ معنويت انسان انگار ديپاك چوپرا است، براي اثبات اين سخن، نيم‌نگاهي نيز به مباني هستي‌شناسي وي شده است.

پر بازدیدترین ها

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی

مسئله اصلي در اين نوشتار جايگاه انسان كامل در قوس صعود و مقام‌های اثباتي اوست. البته پيش از آن به مهم‌ترین ویژگی‌های انسان كامل اشاره می‌کنیم سپس به كاركرد سلوكي او می‌پردازیم...
جایگاه انسان در نظام هستی

جایگاه انسان در نظام هستی

عرفا براي نظام هستي مرتبه‌هایی یاد می‌کنند؛ اما در يک تقسيم کلي آن را به حضرات الهيه، کونيه و کون جامع تقسيم کرده‌اند. هدف اصلي از آفرينش «جلا و استجلاي حق» است و کمال آن دو با انسان کامل محقق مي‌شود. مقصود از کون جامع، انسان است که با وجود وحداني، جامع تمام تعين‌های حقي و خلقي است.
انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

انسان و اصالت آموزه‌های عرفانی

مقاله حاضر ضمن توجّه به این امر، به خوانش انتقادی کتاب تصوف اسلامی، رابطه انسان و خدا اثر نیکلسون می‌پردازد.
نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

نقد و بررسی ویژگی‌های انسان ایده‌آل از منظر پائولوکوئیلو

این مقاله به نقد و بررسی انسان ایده‌آل از منظر پائولوكوئيلو می‌پردازد که وی آن را در قهرمان‌های داستانیش جلوه‌گر ساخته است.
گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

گذری بر انسان‌گرایی دونالد والش

ظهور باورهای انسان‌گرایانه در بسیاری از تعالیم معنویت‌گرایی جدید قابل پیگیری است. اما به گمان نگارنده، بهره‌مندی و اصالت این رویکرد در مجموع تعالیم دونالد والش با شدت بیشتری همراه است، علت این ادعا نهفته در نحوه‌ی بیان و نظام تعالیم والش است...
Powered by TayaCMS