در نظام قرآن، توجه ويژهاي به آسيبهاي روانی اخلاقی، پيشگيري و درمان آنها شده است. پيشگيري و درمان اين آسيبها در قالب روشها و فنهای اخلاقي و حتي احكام لازمالاجراي شرعي به انسان عرضه شده است؛ اما براي شناخت اين آسيبها و روشهاي پيشگيري و درمان آنها، نخست بايد مختصات و ساختار وجودي انسان از منظر قرآن بررسي شود. از منظر قرآن، انسان موجودي چندلایه است كه اين آسيبها سطوح مختلفي از وجود انسان را در بر ميگيرند. در بحث پيشگيري نيز سه نوع پيشگيري توسط كارشناسان بهداشت رواني مطرح شده است كه در هر سه سطح، مصاديقي از قرآن ذكر و بررسي شده است. اين مقاله ضمن بررسي سه محورِ اساس آسيبشناسي از منظر قرآن، روشهاي پيشگيري و راههاي درمان آسيبهاي رواني به پنج قاعده و اصل درماني از منظر قرآن نيز توجه دارد.
Surveying the system of prevention and treatment of moral harms in the Quran
Ehsan Ahmadi Khaveh[2]
Abstract:
In the Qur'an, special attention has been paid to moral harms prevention and treatment. Prevention and treatment of these harms is presented in the form of ethical methods and techniques, and even the necessary religious laws in Qur'an. However, in order to understand these harms and methods of their prevention and treatment, first of all, the human structure should be surveyed from the perspective of the Qur'an. From the perspective of the Qur'an, man is a multi-layered existence and involves various levels of harms in human existence. In prevention, three types of prevention have been proposed by mental health experts, which have been mentioned in each of them some examples from the Qur'an. In this article, by investigating the three kinds of pathology from the perspective of the Qur'an and paying attention to the methods of prevention and ways of treating psychological harms, five principles of treatment from the point of view of the Qur'an are also considered.
Key words: Cultivation and Virtue, Cognition and Attitude, Therapeutic methods, Rules of treatment.
[1] كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي.
[2] . MA in Educational Psychology.