جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

✍️محمد باغچیقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) قم

به بهانه فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز قمری ولادت حضرت امام خمینی (ره):
رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خرداد ماه 1394 و در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار سخن از «مکتب امام خمینی (ره)» را به میان آوردند و با اشاره به زنده بودن این مکتب و همچنین مبتنی بودن آن بر مبانی توحیدی، همگان را به شناخت و البته پیروی از این مکتب توصیه کردند. نکته حائر اهمیت در این میان آن است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این دیدار در بیانی بسیار صریح فرمودند: «اگر راه امام (ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» پر واضح است این فرمایش حاوی این نکته می باشد که اگر ملت ایران، از اصول و شاخصه های مکتب بنیانگذار انقلاب غفلت ورزیده و به آنها اهتمام نورزد، قطعا متضرر خواهد شد.
نکته جالب ماجرا آنجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این مراسم، ضمن اشاره به مطلب فوق، همچنین به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام (ره) پرداخته و یکی از این اصول را اینگونه تبیین می فرمایند: «یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام (ره)، مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها؛»
از این رو مشخص می شود یکی از اصول اساسی که همواره امام خمینی (ره) نسبت به آن دغدغه و اهتمامی جدی داشته اند، مسئله وحدت جامعه اسلامی است. چنانکه به غیر از این فرمایش رهبر انقلاب (مدظله العالی)، شواهد دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد. طبعا ذکر تمامی این شواهد نیازمند نگارش اثری بسیار مفصل تر است و لذا در این مَقال نمی گنجد از این رو در ادامه صرفا به سه نمونه از فرمایشات حضرت امام (ره) که از اهتمام جدی ایشان نسبت به مسئله وحدت و پرهیز از تفرقه دلالت دارند اشاره می شود:

1️⃣ فرمایش اول:
«مسلمین مأمورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودّت و اخوّت. و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانی شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.»
شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص310.

2️⃣ فرمایش دوم:
«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.»  
صحیفه امام (ره)، ج6،ص133.

3️⃣ فرمایش سوم:
«بر جميع سخنرانان، چه در محيطهای باز و چه بسته و تمام نويسندگان، تکليف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنايه‏، از گفتار و نوشته‏های اختلاف‏انگيز اجتناب نمايند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و بايد بدانند که‏ ايجاد اختلاف در محيط حاضر، جز تبعيت از نفس اماره و شيطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً امريکای جهانخوار، نيست. و از منکرات بزرگی است که شيطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری می‏کند.»
صحیفه امام (ره)، ج14، ص253.

به هرحال روشن می شود که وحدت از جمله اموری به حساب می آید که حضرت امام (ره) در طول حیات مبارک شان بدان اهتمام می ورزیدند و امید است ملت ایران در سایه التزام عملی به این مهم که از جمله اصول اساسی مکتب آن بزرگوار به شمار می رود، به سعادت و موفقیت در دو دنیا نائل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

قانون جذب

قانون جذب

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

تجربه‏ هاي شبه عرفاني و داروهاي روان‏گردان از منظر روان‏شناختي

با تحقیق در باب داروهای فعال‌ساز روانی، علائق عرفانی به تجربه‌ي عرفانی گسترش یافته است. اعتقاد عمومی این بوده که چنین داروهایی برآورنده‌ی احوال عرفانی یا حالات اسکیزوفرنیک‌اند. گرچه میان این دو گونه حالت، شباهت‌های فیزیولوژیک یا پدیدارشناختی وجود دارد، ولی...

پر بازدیدترین ها

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

روانشناسی دین در مصاحبه با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی

تعریف روان‏شناسی دین و امهات بحث روان‏شناسی دین کدام است؟ چه چیز باعث می‏شود که این دانش از دانش‏های دیگر جدا شود؟ وجه افتراق آن چیست؟
قانون جذب

قانون جذب

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

معناگرايي و معنويت در پديده ‏هاي فراروانشناختي

مدعای این نوشتار، پاسخ مثبت به این پرسش‌ها است؛ آنچه در فرا روانشناسی، فوق طبیعت خوانده می‌شود در قرآن مجید، جهان غیب نام دارد و میان این دو نیز نسبت و رابطه وجود دارد. از منظر قرآن مجید، رابطه متقابل انسان و جهان فوق طبیعت، امری پذیرفتنی است تا آنجا که در برخی موارد نیز ایمان به امور فراطبیعی و غیرمادی، ضروری دانسته شده است.
بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

بررسي تحليلي- انتقادي مراقبه از منظر روان شناختي

مدیتیشن بر کاهش اضطراب اثري غير مستقیم دارد، به اين صورت كه با کنار زدن افکار اضافی و منفی، فرد را وارد بخش آرام ذهن می‌کند و میزان تمرکز را در افراد بهنجار افزایش می‌دهد، در واقع مي‌توان مفهوم این کلمه را با واژه‌هایی نظیر فکر و اندیشه (تفکر و تعمق) بیان کرد...
علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

پژوهش حاضر به بررسي علل روان‌شناختي گرايش به جنبش‌هاي معنوي نوپديد با تأكيد بر علل شناختي مي‌پردازد؛ روش تحقيق، با رويكرد توصيفي ـ تحليلي، با تطبيق بر نمونه‌هاي عيني است. اين نمونه‌ها برگرفته از فيلم، گزارش، كتاب، اعتراف‌هاي مستند، شواهد باليني مشاوره‌‌اي و مصاحبه‌هاي بدون ساختار...
Powered by TayaCMS