معرفی کتاب «همیشه بهار»

معرفی کتاب «همیشه بهار»

کتاب «همیشه بهار، اخلاق و سبک زندگی اسلامی» متن درسی طرح ضیافت دانشجویی در تابستان سال 1391 است که به همت فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی و همکاران ایشان تدوین شده است. در این اثر پس از معناشناسی آداب و سبک زندگی به مباحث بنیادین و بیان مبانی پرداخته شده و سپس حوزه‌های مختلف زندگی از منظر دین به‌تفصیل ذکر شده است. در این کتاب بعد از طرح برخی از مباحث مفهوم‌شناسی و مبانی اعتقادی به توضیح سبک زندگی در حوزه‌های اوقات فراغت، شادی و نشاط، روابط دختر و پسر، مهار غریزه جنسی، علم آموزی، ارتباط با دیگران، روابط خانوادگی و کسب‌وکار پرداخته می‌شود. کتاب حاضر که مخاطبان اصلی آن دانشجویان هستند، به‌صورت آموزشی تدوین شده و در پایان هر فصل نویسنده خلاصه فصل، پرسش‌ها، مسائلی برای گفت‌وگو و مباحثه و منابعی برای مطالعه را ارائه می‌‌دهد.

این کتاب که در ده فصل تنظیم شده در فصل اول با عنوان معناشناسی آداب و سبک زندگی دو مفهوم مهم و کلیدی ادب و سبک زندگی و ارتباط آن‌ها با فقه و اخلاق و به‌طور کلی دین توضیح داده شده است.

توحید و سبک زندگی اسلامی، انسان‌شناسی اسلامی و سبک زندگی، قرب الهی به‌عنوان کمال نهایی انسان، رعایت اعتدال در امر دنیا و آخرت و رابطه ظاهر و باطن از موضوعات مباحث فصل دوم با عنوان مباحث بنیادین است؛ که مهم‌ترین بنیان‌های اعتقادی و ارزشی که تأثیر مستقیم‌تری در سبک زندگی اسلامی دارند را نگارنده مورد بررسی قرار داده است.

در فصل سوم اوقات فراغت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و موضوعاتی همانند اوقات فراغت در آیات و روایات، کارکردهای اوقات فراغت، اهمیت این اوقات و چگونگی گذراندن اوقات فراغت مطرح شده و در فصل چهارم موضوع شادی و نشاط اسلامی تبیین می‌شود.

آیا ارتباط دختر و پسر روا است؟ در صورت روا بودن چه حد و مرزی دارد؟ چه نکاتی باید پیرامون ارتباط با نامحرم رعایت کنیم؟ نگاه منابع دینی به روابط دوستانه مرد و زن چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود تا دختران و پسران به روابط دوستانه روی می‌آورند؟ پیامدهای این ارتباط کدام است؟ از پرسش‌هایی است که در فصل پنجم با عنوان سبک زندگی اسلامی در روابط دختر و پسر پاسخ داده می‌شود.

فصل ششم کتاب موضوع مهار غریزه جنسی و نگاه اسلام پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و در فصل هفتم نیز اصول کلی اخلاقی و اسلامی در تعامل دانشجو بادانش و استاد بیان می‌شود.

در فصل هشتم و نهم سبک زندگی اسلامی در ارتباط با دیگران و سبک زندگی اسلامی در روابط خانوادگی تبیین می‌شود و مخاطب با مباحثی همانند انواع معاشرت‌ها، معیارهای کلی معاشرت، رعایت اصول در انتخاب همسر، ارتباط محبت آمیز و مسئولیت‌پذیری اعضای خانواده آشنا می‌شود. سبک زندگی اسلامی در کسب‌وکار عنوان فصل دهم است که نگاه اسلام در برابر نگاه غیردینی تبیین و به اهمیت و جایگاه کسب‌وکار در اسلام، آداب اسلامی کسب‌وکار، آسیب‌شناسی اخلاقی کسب‌وکار و رابطه اخلاق با معیشت اشاره می‌شود. سبک زندگی اسلامی در اوقات فراغت، در شادی و نشاط، در روابط دختر و پسر، در مهار غریزه جنسی، در علم آموزی، در ارتباط با دیگران، در روابط خانوادگی و در کسب و کار.

تنظیم و نظارت این کتاب با نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها و معاونت مطالعات راهبردى بوده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
Powered by TayaCMS