مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» منتشر شد.

مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» منتشر شد.

مجموعه مقالات «جنبش‌های نوپدید دینی- معنوی» به اهتمام محمدحسین کیانی توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شد. ‌ این کتاب مشتمل بر 28 مقاله از نویسندگان متعدد است که تحت سه فصل «مفاهیم و آسیب‌ها»، «مبانی و علت‌ها» و «موارد و مصادیق» تهیه شده است. عناوین مقالات بدین‌شرح است:

فهرست مطالب

مقدمه

گونه شناسي سازمان‍هاي ديني (کليسا، مذهب، فرقه و کيش)

باقر طالبي دارابي 15

جنبش‏هاي نوپديد معناگرا: يک تهاجم فرهنگي جهاني

هادي وکيلي 41

تلاشی در سنخ‏شناسی جنبش‏های نوپدید معنوی ایران

بهزاد حمیدیه 81

آسيب‏‏شناسي فرقه‏‏گرايي جديد در ايران (فرقه‏‏هاي عرفاني يا عرفان‏‏هاي فرقه‏‏اي؛ كداميك؟)

احسان احمدی 105

جنبش‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

محمدحسين كياني 127

آسیب‏شناسی رابطه‏ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

آزاده مدنی و زینب ابراهیمی 161

آسیب‏شناسی عشق در معنویت‏های نوظهور

پریسا گودرزی 183

مبانی شریعت‏گریزی در عرفان‏های نوظهور

هادی ترکمنی 203

بررسي مكانيسم‏‏هاي نفوذ و تغيير شيوه‏‏ي زندگي افراد توسط فرقه‏‏گرايي جديد

سميه شاه‏‏حسيني 237

رهيافت‏‏هاي معنا‏‏گرايانه در اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار

محمد هادي طلعتي 265

جهانی‏شدن و معنویت‏گرایی

مهناز فرهمند 297

ويژگي‏ها و علل جنبش‏هاي نوپديد معنوي

حميد‏رضا مظاهري‏سيف 325

خاستگاه «جنبش‏هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه‏‏شناختي

محمدحسین کیانی 359

علل روان‏شناختي در گرايش به جنبش‏هاي معنوي نوپديد

محمدحسین قدیری 387

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

محمد‏علي رستميان 427

تأثير آيين هندو در شکل‏گيري اديان و معنويت‏هاي جديد در غرب

ابوالقاسم جعفري 449

زمینه‏‏های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‏های نوپدید دینی در ایران

مصطفی مشایخی و بهزاد حمیدیه 499

زمینه‏‏های معرفتی ورود و گسترش عرفان‏‏های نوظهور (با تأکید بر آثار پائولو کوئلیو)

محمدرضا انواری 527

واکاوی و نقد مبانی انگاره‏‏های وین والتر دایر

رسول حسین‏‏پور و دکتر سیدمرتضی حسینی شاهرودی 561

بررسی انسان‏‏گرایی در اندیشه دونالد والش

محمدحسین کیانی 587

معنویت انسان‏‏انگار در افکار دیپاک چوپرا

رسول حسن‏‏زاده 605

عرفان حلقه، تهديدي جدي براي بهداشت معنوي جامعه

حميدرضا مظاهري سيف 633

فالون دافا: جنبش نوپديد ديني

محمدرضا تاجيک، سعيده اميني و عاطفه اميني 655

كليسايي براي شيطان

حسين عرب 687

نقد و بررسی ویژگی‏‏های انسان ایده‏‏آل از منظر پائولو کوئیلو

حمید مریدیان 737

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‏های دالایی‏لاما

پریسا گودرزی 763

بررسی خودشکوفایی از منظر محی‏الدین ‏ابن‏‏عربی و جنبش پتانسیل انسانی

محمد جواد ادبی 783

نقد و بررسی قانون جذب

حمزه شریفی دوست 807

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
Powered by TayaCMS