افزایش زندگی مستقل برخی زنان تحت تأثیر طلاق

افزایش زندگی مستقل برخی زنان تحت تأثیر طلاق

به گزارش سیتنا به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزگاری بود که دختران ما یا تا ابد در خانه پدری می ماندند یا به خانه شوهر می رفتند. به قول قدیمی ها، زن با لباس سفید عروسی به خانه بخت می رفت و با کفن سفید بیرون می آمد.

ازدواج ها پر دوام تر بود و دختران کم توقع تر ، مرد ابهت خود را داشت و زن گرمابخش خانه و کاشانه بود.

حریم ها حفظ می شد و کسی برای دیگری کیسه نمی دوخت. اما در جامعه مدرن امروزی تعدادی جوانان دیگر اصالت مفهوم ازدواج را از یاد بردند و مهر ثبت ازدواج خشک نشده در دفترخانه ها را با سرعت نور به طلاق تبدیل کردند و آن چنان بود که در رهگذر لحظه ها دختران و پسران از سن ازدواجشان گذشت و زنان و مردان در اندک زمانی راه جدایی را پیش گرفتند و سرنوشت نامعلوم برخی از جوانان ختم به خانه های مجردی شد.

خلاصه آن که در سبک زندگی نسل جدید،‌ برخی دختران خواسته یا ناخواسته به دنبال بالا رفتن سن ازدواجشان دیگر بودن در کنار خانواده را تحمل نمی کنند و تعدادی از زنان مطلقه ای نیز به خاطر ترس از سر بار شدن، زندگی مستقلی را پیش می گیرند. این گروه از زنان و دختران آسیب پذیرتر از بقیه در کوچه و خیابان های شهر صاحب خانه می شوند و به دور از خانواده حتی به شهری دیگر مهاجرت می کنند. و باید همگی انگشت حیرت را بر دهان بگذاریم چرا که با یک حساب سر انگشتی می توانیم روند صعودی نبود تمایل جوانان به ازدواج و ناپایدار بودن ازدواج های شکل گرفته و افزایش خانه های مجردی را در خانواده، فامیل، دوستان و همکاران رصد کنیم.

گرچه با زندگی مجردی، دختران و زنان به استقلال رسیدند اما در مقابل برای آنان، از مشکلات روحی، روانی و مالی و ... فراوانی رونمایی شد چرا که مجبورند یک تنه بار زندگی را به دوش کشند.

*افزایش زندگی مستقل برخی زنان تحت تأثیر طلاق

در گذشته زمانی که زنان از همسران خود جدا می شدند به تشخیص عرف جامعه و خانواده عموماَ به خانه پدری باز می گشتند تا شاید شرایط ازدواج جدیدی برایشان مهیا شود. اما امروزه با افزایش شدید آمار طلاق، گروهی از زنان مطلقه با موافقت خانواده ها به تنهایی نوعی از از زندگی مستقل را تجربه می کنند.

خلیل سیدزاده،‌ مشاور خانواده،‌ می گوید: معمولا زنان مطلقه با گذر زمان، علاوه بر مسایل شخصی، روان‌شناختی، دغدغه های عاطفی و مسائل مالی فشارهایی از سمت جامعه را تحمل می کنند و مستأصل و درمانده، به خاطر رفتن به حاشیه و عدم مدیریت صحیح هنگام برخورد با مشکلات حتی تا مرز افسردگی هم پیش می روند. همین فشارهای وارده موجب گوشه گیری آنان از خانواده و اطرافیان می شود چون سنت های خانوادگی آنان مغایر با طلاق است و به علت عدم درک والدین زندگی در تنهایی را ترجیح می دهند و وقتی به پای درد و دل آنان می نشینیم، چاره ای نمی یابند و با اجبار به این سبک از زندگی تن می دهند و اغلبشان به خاطر آسیب هایی که دیده اند از شروع زندگی دوباره با مردی دیگر می هراسند.

*روند رو به رشد خانه های مجردی دختران

با توجه به شرایط اقتصادی امروزی قطعاً دختران علاقه به زندگی مستقل ندارند اما برخی مسائل از جمله شرایط نامناسب خانواده ها و نبود درک متقابل، گروهی از دختران را به این اندیشه می کشاند تا استقلال خود را حفظ کنند.

این مشاوره خانواده درباره شرایط نامناسب خانواده ها گفت : فاصله تفکرات برخی خانواده ها و دختران،‌ ورود به دانشگاه ها، مهاجرت به شهرهای بزرگ، به دست آوردن آزادی و بالا رفتن سن ازدواج سبب تشدید این پدیده می شود. تمایل به تنها زیستی مسئله است و باید آن را در فرد ریشه یابی کرد چرا که نیازهای بشری در خانواده تأمین می شود. باید فاصله نسلی را ترمیم کنیم والدین درک بیشتری از فرزندان خود داشته باشند و فرزندان هم به سنت های درست پایبند باشند تا فاصله ها کم شود اما برخی خانواده ها با پافشاری بر سنت های غلط خود فرزندان را دلسرد می کنند.

زندگی مجردی دختران و زنان شاید در نگاه اول یک ناهنجاری به حساب بیابد اما باید واقف بود که بسیاری از مسائل اقتصادی، روان شناختی، جامعه شناختی و حتی اعتقادی باعث بروز این پدیده شده است و باید با طرح مسئله چاره اندیشی کرد تا بنیان خانواده محکم شود. چرا که در آینده نزدیک نگرانی های زیادی را در پی خواهد داشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
Powered by TayaCMS