سومین نشست از سری نشست‌های ماهواره و تربیت برگزار شد

سومین نشست از سری نشست‌های ماهواره و تربیت برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل زا روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع)،  در این نشست که با حضور کارشناسانی همچون دکتر کرم اللهی معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) (جامعه‌شناس)، حجت‌الاسلام دکتر فقیهی عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم و ریس مرکز مطالعات اسلامی (روان‌شناس و علوم تربیتی)، دکتر مبینی (فرهنگ و ارتباطات)، باقری (کارشناس پرورشی آموزش‌وپرورش)، صالح‌زاده کارشناس ارشد مرکز پژوهش‌های صداوسیمای اسلامی (رسانه)، دکتر رحیم دهقان (دین‌پژوهی)، امید نیک‌داد سردبیر فصلنامه تربیت تبلیغی و پژوهشگر پژوهشکده (تربیت و اخلاق)، دکتر میرزا حسینی (روان‌شناس) و آقای پیش‌آهنگ کارشناس ارشد رسانه برگزار شد، به تحلیل و بررسی راهکارهای عملی برای خانواده‌ها در مواجهه با ماهواره پرداخته شد.

از جمله این راهکارها که از طرف کارشناسان با توجه به دغدغه‌های موجود و با توجه به تخصص خود معین شد می‌توان به این موارد اشاره کرد: بازشناسی و بازیابی نقش فطرت در انسان (شناخت نیازهای فطری انسان و پاسخ درست و مشخص برای این نیازها)، آشنایی خانواده‌ها با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی (بیان اسلام اهداف واقعی در ابعاد مختلف مثل نیاز‌های جنسی و غیره)، تقویت روابط عاطفی و کلامی میان اعضای خانواده با یکدیگر، آموزش ارزش‌های اصیل دینی از دوران کودکی به فرزندان و تربیت دینی و ارائه راهکارهای عملیاتی برای هرکدام، واکسینه کردن خانواده‌ها از طریق آگاهی سازی.

همچنین ایجاد الگو گیری‌های صحیح برای اعضای خانواده در تمام زمینه‌ها، آموزش ‌مهارت‌های لازم زندگی برای خانواده‌ها، آشنایی و داشتن سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها، شناخت رسانه‌ها و آموزش تکنیک‌ها رسانه‌ها در القای مطالب به مخاطبان، الگوسازی تربیتی فرهنگی برای والدین و خانواده‌ها، تقویت باورهای و عقاید دینی مردم با آموزش مناسب، برنامه‌ریزی والدین برای اوقات فراغت اعضای خانواده، آگاهی اعضای خانواده از آسیب‌های ماهواره و ...

لازم به ذکر است ادامه بیان این راهکارها با توجه به ضیق وقت و همچنین به چالش کشدن برخی از مبانی توسط کارشناسان در حوزه‌های روا‌نشناسی و جامعه‌شناسی و تربیت به نشست‌های بعدی موکول شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...

پر بازدیدترین ها

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
Powered by TayaCMS