دستورالعمل خصوصى از آیت‌الله سيد ابوالحسن مولانا

دستورالعمل خصوصى از آیت‌الله سيد ابوالحسن مولانا

آيت‌الله سيد ابوالحسن مولانا علاوه بر ارشاد عمومى و عرضه‌ی معارف اهل بيت (ع) با قلم و بيان، گاهى نيز به درخواست‌هاى مكرر جوانان مومن پاسخ مثبت داده، دستورالعمل‌هاى خصوصى را به صورت مكتوب براى خودسازى و تهذيب نفس ـ كه براى عموم نيز قابل استفاده بود ـ صادر مى‌كرد. آن فقيه وارسته، در يك دستورالعمل اخلاقى - معنوی كه به «انيس الابرار فى وظائف الاخيار» موسوم شده، بيست سفارش به شرح زیر را براى جوانان جوياى‌حقيقت و سعادت بيان فرموده است:

  1. ملازمت تقوا و پرهيزگارى و پيروى از اوامر خداوند و اجتناب از نواهى؛
  2. مداومت به نماز شب، به عنوان نيرومندترين وسيله توفيق و سعادت؛
  3. صله ذريّه علويه كه از توصيه‌هاى ويژه‌ی علامه حلّى به فرزندش است؛
  4. تعظيم و احترام فقها و علماى دين؛
  5. دورى از غيبت‌كنندگان بندگان خدا، به‌خصوص غيبت سادات و علما؛
  6. صله رحم كه موجب توفيق در انجام اعمال صالح، زيادى عمر و بركت در روزى است؛
  7. تلاوت قرآن، همراه با تدبر؛
  8. زيارت اهل قبور و تفكر در احوال ديروز و امروز آنان؛
  9. تداوم در زيارت مشاهد مشرف انبياى عظام و ائمه طاهرين (ع) و فرزندان آنان؛
  10. دستگيرى و احسان به ضعیفان، مستمندان و يتيمان؛
  11. مداومت به زيارت عاشورا و دعاهاى معروف، به‌خصوص دعاى كميل، توسل، زيارت جامعه‌كبيره و دعاهاى صحيفه سجاديه، مانند دعاى «يا من تحلّ به عقد المكاره...» (دعاى هفتم)؛
  12. پيمودن راه احتياط در كارهاى حرام و شبهه‌ناك كه طريق نجات است؛
  13. تلاوت قرآن و هديه ثواب آن به ارواح مؤمنين بى‌وارث؛
  14. خواندن دعاى«اللهم انى اسئلك بحق فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها و بالسرّ المستودع فيها ان تصلى على محمّد و آل محمّد و ان تفعل بى ما انت اهله و لاتفعل بى ما انا اهله» كه استاد و شيخ ما، آيت‌الله مرعشى نجفى (ره) به سند خود از سيد بن‌طاووس(ره)روايت كرده است؛
  15. تلاش براى حسن خلق و آراستن خويش به اين خصلت نبوى؛
  16. محاسبه نفس در هر شبانه روز، که امام صادق (ع) عبدالله‌ بن‌ جندب فرمود: بر هر مسلمانى كه به ولايت ما معرفت دارد، لازم است كه در هر شب و روز اعمالش را بر خويشتن عرضه كند و خودش به حساب خود برسد. اگر در كارهاى خود خوبى ديد، آن را افزايش دهد و اگر بدى ديد، از آن استغفار نمايد تا روز قيامت خوار نگردد؛
  17. ترس از نفرين مظلومان، به‌خصوص يتيمان و عاجزان؛ زيرا خداوند در مورد اين گروهِ دل‌شكسته مسامحه روا نمى‌دارد؛
  18. مجالست و همنشينى با علما و مردمان صالح و شايسته و دورى‌گزيدن از بدان و جاهلان؛
  19. پرداخت حقوق واجب از خمس، زكات و غيره؛
  20. صبر و شكيبايى در مصايب و شدايد و توكل بر خدا، که قرآن در مورد آنان فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (بقره، 157) همان كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم، بر ايشان درودها و رحمتى از پروردگارشان باد و راه‏يافتگان هم خود ايشانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...

پر بازدیدترین ها

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
Powered by TayaCMS