آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

آسیب‌شناسی رهزن‌های سلوک: نقدی دین‌پژوهانه با تکیه‌بر آرای مکتب ابن‌ عربی

(مطالعه موردی جنبش شاهدان یهوه[1])

 محمدجواد ادبی[2]

 چکیده

جنبش شاهدان یهوه یکی از جنبش‌های دینی معاصر در میان مسیحیت است که ادعاهای بسیاری در مورد ظهور مجدد عیسی مسیح (ع) داشته و مدعی است تنها افرادی به بهشت الهی رهنمون خواهند شد که از شیوه سلوک این جنبش پیروی نمایند. مقاله حاضر در پی آن است که از سویی با نقد دین‌پژوهانه و از سوی دیگر، با نقد عرفانی در زمینه آسیب‌شناسی تجربیات عرفانی- دینی بر پایه دیدگاه‌های محی‌الدین ابن عربی و تا حدی شاگردان مکتب او به مطالعه و نقد روش‌های سلوک و نقش مرشد در جنبش نوپدید شاهدان یهوه عطف توجه داشته باشد. با نگاهی آسیب شناسانه به این جنبش می‌توان دریافت در برابر ادعاها و سخنان انحصارطلبانه در جنبش‌هایی نظیر شاهدان یهوه، سنت عرفان اسلامی بر پایه آموزه‌های ابن عربی تلاش می‌کند تا مسیری را که در عین حفظ وجوه اصلی دینی قادر به پردازش نظام‌مند سلوک باطنی هم باشد پیش روی سالک قرار دهد و نه تنها سالک را در تعلیق معنایی رها نکند بلکه او را به سرمنزل مقصود واصل کند.

واژگان کلیدی: شاهدان یهوه، ابن عربی، پیر، سلوک حقیقی، توهم.

 

Pathology of Religious Bandits: A Religious Critique based on Ibn Arabi’s School
(Case Study of the Jehovah's Witnesses Movement)

Mohammad javad Adabi[3]

Abstract:

The Jehovah's Witnesses movement is one of the contemporary religious movements in Christianity that has many claims about the reappearance of Jesus Christ (AS) and claims that only those who seek Jehovah's Witnesses movement will go to paradise. The present article aims to study a hypocritical critique on the one hand and a mystical critique of the pathology of the mystical-religious experiences based on the views of Ibn Arabi and his students criticizing the methods of mystical journey and the role of the leader in the Jehovah's Witnesses movement on the other hand. With a pathetic look on this movement, it can be obtained against monopoly claims and statements in movements such as Jehovah's Witnesses, the tradition of Islamic mysticism based on the teachings of Ibn Arabi, is capable of systematically processing the esoteric mystical journey. By preserving the main religious elements, he will place the seeker not only to leave in a semantic suspension, but also to bring him to the destination.

Key Words: Jehovah's Witnesses, Ibn Arabi, preceptor, True mystical journey, Illusion.

 

[1] Jehovah’s Witnesses

[2]. دکترای فلسفه و حکمت اسلامی و استادیار دانشگاه؛ Ibnarabi638@gmail.com

[3] . Assistant Professor and PhD in Islamic Philosophy.

 

 

جهت دانلود فایل pdf متن مقاله، به پیوست مراجعه فرمایید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...

پر بازدیدترین ها

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدار کردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
Powered by TayaCMS