چکیده
هنر و دین از مقوله هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر،
حيات و هستى بشر را درنورديده اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و
عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوشدل مىتوان راز «فطرة الله التى فطر الناس
عليها» را از آنها بازشنيد. بنابراين همچنان كه دين، مقدس و متعالى است، هنر نيز
ريشه در قداستها و تعالى جويىهاى انسان دارد و همانسان كه «ديانت» بدون دستگيرى
پيامبران به كژى و كاستى مىگرايد، «هنرمندى» نيز بدون راهنمایی خداى هنر و هستى
به بيراهه مىرود. از سوى ديگر ادبيات و هنرهاى ادبى از ديرباز، يكى از مهمترين و
متداولترين شاخه هاى هنر بهشمار مىآمدهاند و حتّى با ظهور هنرهاى جديد، هنوز هم
از رونق نيفتاده اند. یکی از مصادیق بارز هنرهای ادبی، قصه است. قصّه همواره
منعكسكننده ديدگاه انسان درباره جهان و عوامل ناشناخته پيرامون او و همچنین وسيله
انتقال و آموزش آداب و سنن، اعتقادات و تاريخ يك نسل به نسلهاى ديگر بوده است. با
قصّه نه تنها مىتوان انسان را با ميراث فرهنگى و آداب جامعه خود و جهان آشنا ساخت
و قدرت تفكّر او را پرورش داد، بلكه مىتوان زمينه خودسازى و جامعه سازى را در او
برانگيخت. بنابراین این مقاله به بررسی تاثیر تربیتی قصه های قرآنی بر کودکان،
همچنین اهمیت قصه را در تربیت آنان مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش
مفاهیم دینی با ذهن کودک، ارائه الگوهای دینی به کودک، ایجاد محبت نسبت به
شخصیت های دینی، تهذیب اخلاق و عبرت آموزی و...از جمله تأثیراتی هستند که
قصه ها در کودکان ایجاد میکنند.
واژگان کلیدی: قصه، داستان، تربیت دینی، ادبیات کودکان، تربیت،
قصه های قرآنی.
جهت دانلود متن کامل مقاله، روی «دانلود» کلیک فرمایید.