همت، بلند دار

همت، بلند دار

ابویعقوب بصری[1] می‌گوید که: « ده روز در حرم گرسنه بودم، بی‌طاقت شدم، بیرون آمدم، شلغمی انداخته دیدم، گفتم برگیرم، گویی کسی از باطن من ندا کرد که ده روز گرسنگی آنگاه به آخر نصیب تو شلغمی پوسیده! دست بر داشتم و به مسجد آمدم، یکی در آمد و یک قَمطَره[2] کعک[3] و شکر و بادام مغز پیش من نهاد و گفت: در دریا بودم که باد برآمد، نذر کردیم که اگر به سلامت برهیم، این قِمطَر به اوّل درویش دهیم که ببینیم؛ از هر یکی کفی برگرفتم و گفتم باقی به تو بخشیدم.

 با خویشتن گفتم باد را فرموده‌اند تا در میان دریا روزی تو راست می‌کند و تو از جای دیگر طلب می‌کنی».

 منبع: (ابوحامد، محمّد غزّالی طوسی؛ کیمیای سعادت؛ 2، 551).

 

[1] . ابویعقوب اقطع بصری را مصحح ترجمة رسالة قشیریه، بدیع الزمان فروزانفر، از معاصران جُنید می‌شمارد.

[2] . قِمطَره: صندوقچه، جعبه‌‌ی که در آن کتاب یا عطریات نگاه دارند.

[3] . کعک: عربی شدة کاک است، نانی که از آرد خشکه یا روغن و شیر پزند. واژه کیک cake]] احتمالاً از همین کاک فارسی می‌آید که ایرانیان رفته به اندلس در اروپا رواج دادند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

دومین نشست "ماهواره و تربیت" برگزار شد.

دومین نشست "ماهواره و تربیت" برگزار شد.

در این نشست دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی از مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما سخنران این نشست را بر عهده داشتند که به بررسی موضوع ماهواره و تربیت در چهار محور پرداختند.
شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

شماره 3 و 4 پژوهش نامه تربیت تبلیغی منتشر شد.

در سرپژوهه این شماره به اهداف و ضرورت‌های تربیت تبلیغی و همچنین سیاست‌های فصلنامه، واکاوی این دو واژه (تربیت و تبلیغ)، نوع ارتباط و همچنین تعریف اصلی تربیت تبلیغی پرداخته‌ شده است.
انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

انتشار دو شماره دیگر از فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی در آینده نزدیک

فصلنامه پژوهش نامه تربیت تبلیغی با نگاهی کاربردی- تبلیغی به مسائل تربیتی،
جهاد با نفس؛ راه رسیدن به مقامات بلند معنوی

جهاد با نفس؛ راه رسیدن به مقامات بلند معنوی

نفس آدمی هر گاه به سوی بدی و پلیدی و زشتی‌های سوق می‌یابد، ایده مقابله با آن اهمیت یافته...
Powered by TayaCMS