آداب تقلید و اقتدا

آداب تقلید و اقتدا

قال الصّادق - علیه السّلام -:

لا یصحّ الاقتداء الّا بصحّة قسمة الارواح فی الازل وامتزاج نور الوقت بنور الاوّل، ولیس الاقتداء بالتّرسّم بحرکات الظّاهر والتّنسّب الی اولیاء الدّین من الحکماء والائمّة. قال اللَّه - عزّ وجلّ -: یوم ندعو کلّ اناس بامامهم.(46) ای من کان اقتدی بمحقّ قبل وزکّی. وقال اللَّه - عزّ وجلّ -: فاذا نفخ فی الصّور فلا انساب بینهم یومئذ ولا یتساءلون.(47) قال علیّ - علیه السّلام -: الارواح جنود مجنّدة، فما تعارف منها ائتلف وما تناکر منها اختلف.

وقیل لمحمّد بن الحنفیّة: من ادّبک؟ فقال: ادّبنی ربّی فی نفسی، فما استحسنته من اولی الالباب والبصیرة تبعتهم به واستعملته، وما استقبحته من الجهّال اجتنبته وترکته مستنفراً. فاوصلنی ذلک الی کنوز العلم. ولا طریق للاکیاس من المؤمنین اسلم من الاقتداء لانّه المنهج الاوضح والمقصد الاصحّ. قال اللَّه - عزّ وجلّ - لاعزّ خلقه محمّد - صلّی اللَّه علیه وآله -: اولئک الّذین هدی اللَّه فبهداهم اقتده.(48) وقال - عزّ وجلّ -: ثمّ اوحینا الیک ان اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً.(49) فلو کان لدین اللَّه تعالی - عزّ وجلّ - مسلک اقوم من الاقتداء لندب انبیاءه اولیاءه الیه. قال النّبیّ - صلّی اللَّه علیه وآله -: فی القلوب نور لا یضی ء الّا فی اتّباع الحقّ وقصد السّبیل، وهو من نور الانبیاء مودع فی قلوب المؤمنین.

 

امام صادق (ع) فرمود:

نشاید اقتدا کردن به هر کسی، بلکه درستی اقتدا باید بر مبنای معیارهای الهی که از سوی او مقرّر شده است باشد. اقتدا به این نیست که انسان در اعمال وحرکات ظاهری از کسی تقلید کند یا خود را به اولیا وائمّه دین نسبت دهد. خدای تعالی فرمود: آن روزی که همه مردم را به امامشان بخوانیم. یعنی هر آن کس که به صاحب حقّی اقتدا کرده باشد، رستگار است. خدای تعالی فرمود: چون در صور دمیده شود، نه پیوند خویشی می ماند ونه می توانند از یکدیگر کمک بخواهند. حضرت علی (ع) فرمود: ارواح (در عالم ذر) سربازانی بودند. پس آن دسته که الفت یافتند در این جهان نیز الفت می یابند وآن عده که دوست نشدند، در این جهان نیز چنان باشند.

محمّد بن حنفیه را گفتند: چه کسی تو را ادب بیاموخت؟گفت: خداوند گوهر ادب را در من به ودیعت نهاد. از آنچه که در صاحب خردان واصحاب بصیرت نیک یافتم، پیروی وبدان عمل کردم واز آنچه از نابخردان زشت یافتم، خودداری کرده، ترک گفتم. این روش، مرا به گنج های دانش رهنمون ساخت. وطریقتی بهتر از اقتداء [به نیکان ] برای مؤمنان زیرک نیست؛ چه این، روششن ترین راه ودرست ترین مقصد است. خدای - عزّ وجلّ - خطاب به عزیزترین آفریدگانش، محمّد (ص) فرمود: آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن؟ ونیز فرماید: سپس بر تو وحی کردیم که از دین ابراهیم حق گرای پیروی کن. بنابراین چنانچه دین خدای تعالی را مسلکی درست تر از این (اقتدا) می بود، خداوند پیامبران واولیایش را به سوی او می خواند. پیامبر (ص) فرمود: قلب ها را نوری است که جز به واسطه پیروی از حق وبرگزیدن راه درست، ظاهر نشوند وآن، نور پیامبران است که در قلب مؤمنان به ودیعت نهاده شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

طرح مهاجرت فلسطینیان از فلسطین وجه مشترکی میان دونالد ترامپ و البانی (وهابی)

در روزهای اخیر شاهد آنیم که دولت جدید آمریکا و حاکمان رژیم صهیونیستی، طرحی مبنی بر انتقال ساکنین غزه به برخی از کشورهای اسلامی مطرح کرده اند. بدین سان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از لزوم مهاجرت فلسطینیان نوار غزه به مصر و اردن، سخن گفته.
رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام  خمینی (ره)

رمز بقاء انقلاب اسلامی در نگاه امام خمینی (ره)

در آستانه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. انقلابی که افزون بر برکات مادی و معنویش نسبت به ملت ایران و مستضعفان عالم، همچنین بسیاری از معادلات منطقه ای و بین المللی مستکبران را برهم زد و بطور قطع و یقین می توان ادعا کرد برپایی چنین انقلابی، آرزوی بسیاری از مصلحان جهان در ادوار مختلف تاریخ بوده است.
آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

آیا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از مبانی شرعی اهل سنت عدول کرده است یا از آن بی خبر است؟؟

در روزهای اخیر، بحث‌هایی درباره اعدام پخشان عزیزی، عضو گروهک تروریستی و محارب پ‌ک‌ک، مطرح شده است. برخی مانند مولوی عبدالحمید این فرد را «زندانی سیاسی» معرفی کرده‌اند، اما آیا واقعاً می‌توان عضویت در یک گروه تروریستی و الحادی را «فعالیت سیاسی» نامید؟! بیایید حقایق را بررسی کنیم.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.
جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش اول)

بیست و هفتم دی ماه بود که خبر فوت سید حسن افتخارزاده (لیدر و سرکرده انجمن حجتیه) رسانه ای شد و دقیقا همین مسئله، موجب شد بار دیگر مسئله ماهیت حجتیه و آراء و افکار پیروان این انجمن در بسیاری از محافل علمی (اعم از حقیقی و یا مجازی)، مورد نقد و بررسی پژوهشگران و محققان قرار گیرد. از این رو نگارنده نیز درصدد آن است تا در نوشتار مختصر پیش رو با طرح چند گزاره، نکاتی را پیرامون انجمن حجتیه بیان نماید. شایان ذکر است این گزاره ها، از فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه در عصر معاصر اخذ شده اند.

پر بازدیدترین ها

آداب و فواید سخاوت

آداب و فواید سخاوت

حقیقت عبودیّت

حقیقت عبودیّت

درباره بخشش

درباره بخشش

آداب حساب و مراقبه

آداب حساب و مراقبه

درباره نیک پنداری

درباره نیک پنداری

Powered by TayaCMS